Terrorangrepet i Tyrkia signaliserer at flyplasser er de nye målene for terrorgrupper som ønsker å angripe Europa, ifølge den svenske terrorforskeren Magnus Ranstorp ved forsvarshøyskolen i Sverige.

Les mer om angrepet her

Han ser et mønster i måten angrepene utføres på - og at flyplasser er de nye prioritetsmålene for terrorister.

- Det er et tydelig mønster, og det er en taktikk som virker og er svært effektiv. ISIL vil fortsette å forsøke å ramme flyplasser, sier han og understreker at gruppen også vil forsøke å ramme andre mål.

Han referer til IS ved ett av deres andre akronym, ISIL (Den islamske staten i Irak og Levanten).

 

«Presset» terrorgruppe

Ved tidligere IS-relaterte angrep har internasjonal mediedekning blitt trukket frem som sentralt både i gruppens propaganda- og rekrutteringsstrategi. Men det er ikke bare PR som ligger bak, tror Ranstorp.

- Det handler ikke bare om anerkjennelse og mediedekning, det er også en strategi for å ramme Europa nå mens ISIL er presset i Syria og Irak, og gruppen sliter med å reise inn i Europa, sier han.

Terrorforskeren viser til de politiske ettervirkningene av angrepene i Paris og Belgia, sammen med den stadig strengere grensekontrollen i mange europeiske land, som gjør det vanskeligere for gruppen å reise inn i Europa.

Angrepet ved Atatürk flyplass i Istanbul har ifølge de tyrkiske myndigheter krevd 41 liv og såret 239. Det er det siste i en rekke terrorangrep både mot Tyrkia og andre land i Europa (se faktaboks).

Den svenske terrorismeforskeren Magnus Ranstorp ved forsvarshøyskolen i Sverige.Foto: Terje Pedersen /
Den svenske terrorismeforskeren Magnus Ranstorp ved forsvarshøyskolen i Sverige.Foto: Terje Pedersen / (Foto: NTB scanpix)

Både eksperter og tyrkiske myndigheter tror det er terrorgruppen som kaller seg Den islamske stat (IS) som står bak.

- Dette angrepet ligner svært mye på angrepet i Brussel, og jeg ser det som svært sannsynlig at det er ISIL som star bak, sier Ranstorp.

«Selvmordskrigere»

Angrepet på Atatürk-flyplassen virker å ha mange likhetstrekk med tidligere IS-angrep i Brussel og Paris.

Både i Brussel og Istanbul kom angrepene på områdene utenfor sikkerhetssjekken ved internasjonale flyplasser - avgangshallen i Brussel og ankomsthallen og ved inngangspartiet i Istanbul.

I tillegg til at terrorister angrepene i større grad enn før ser ut til å bruke flyplasser som mål, tyder mye på at aksjonene gjennomføres av en ny type terrorister. I dekningen av Tyrkia-angrepet har angriperne flere ganger blitt omtalt som «selvmordskrigere» heller enn selvmordsbombere.

- Det er helt klart en trend vi har sett de siste månedene. Det kom advarsler allerede i januar om at ISIL har militærlignende styrker som kan gjennomføre slike angrep, sier Ranstorp.

Både i Istanbul, Brussel og Paris brukte angriperne først skytevåpen for å ta livet av sivile, før de detonerte sprengstoff festet til egen kropp. Det er et tydelig skille fra tidligere års terrorangrep både i Europa og ellers i verden, der skytevåpen som regel ikke har vært tatt i bruk.

Vil «destabilisere» Tyrkia

Selv om Tyrkia er et muslimsk land, har IS omtalt landet som sine fiender. Tyrkia kjemper med den USA-ledede koalisjonen mot IS i Syria og Irak, og målet med angrepet kan ha vært å destabilisere Tyrkia.

Den svenske terrorforskeren mener at dersom tyrkiske myndigheter slår svært hardt ned på lokalsamfunn mistenkt for islamsk radikalisering vil det gi en grobunn for økt rekrutteringen og støtte for ISIL i Tyrkia.

- Det er den samme logikken vi har sett i Europa. Målet med angrepet virker å være å destabilisere Tyrkia, lamme landets turistindustri og skape en overreaksjon fra tyrkiske myndigheter, mener Ranstorp.

Han får støtte fra Tyrkia-forsker Einar Wigen ved Universitetet i Oslo, som også mener det er grunn til å tro at det er IS som står bak.

- Der de før primært har angrepet folk den tyrkiske regjeringen er i konflikt med, er det denne gangen et mål som er direkte forbundet med Tyrkias prestisje internasjonalt. Dersom det er IS, signaliserer dette målet en annen linje fra deres side, sier han ifølge NTB.

Ingen sikkerhetstiltak 

På Oslo Lufthavn Gardermoen, Norges største flyplass, vil det foreløpig ikke innføres nye sikkerhetstiltak, og det er «business as usual», får DN opplyst av Avinors kommunikasjonsavdeling.

Statlige Avinor er et heleid datterselskap under Samferdselsdepartementet og har ansvar for driften av 46 flyplasser i Norge.

Det er Luftfartstilsynet som avgjør om flyplassene skal innføre ytterligere sikkerhetstiltak. Så langt har ikke tilsynet pålagt noen norske flyplasser å øke sikkerheten, men sier til DN at det «pågår et kontinuerlig sikkerhets- og utredningsarbeid i Norge og i Europa».

- Vi har høy sikkerhet på norske flyplasser. Luftfartstilsynet overvåker og følger situasjonen tett, sammen med øvrige nasjonale og internasjonale myndigheter, sier fungerende avdelingsdirektør for sikkerhet i Luftfartstilsynet, Unni B. Nilssen.

Les mer om angrepene på DN.no:

Flytrafikken i gang igjen etter angrep i Istanbul  

Tyrkiske myndigheter mistenker at IS står bak terrorangrepet

Anbefalt av DNtv:

Alpine helvetesuker
Se de norske alpinstjernene tynes for å bli best i verden
04:42
Publisert:

Hør siste episode av DNs podkast «Finansredaksjonen»:

Offshore-lønninger og Statoil-kritikk. Konkurransedirektørens bank-bekymring. Og om sannsynligheten for et nytt rentekutt.

Brexit-spesial:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Tips en venn om å få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

 

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.