Tesla har valgt å satse på det kinesiske markedet før elbilprodusenten inntar andre, og mer modne, markeder. Årsaken er at Kina er verdens største personbilmarked med over en fjerdedel av salget på verdensbasis – over 22 millioner biler.

Dette er et marked Tesla føler det er nødt til å lykkes på.

Stor skuffelse

Teslas toppsjef Elon Musk advarte i januar om at salget i Kina har møtt veggen. Dette sendte aksjekursen kraftig ned. For ett år siden spådde Teslas kinesiske toppsjef Veronica Wu at Kina ville utgjøre mellom 30 og 35 prosent av salget i 2014. I desember forsvant hun ut døren.

Ifølge Reuters ble det solgt rundt 120 Tesla-modeller i Kina i januar. Tesla er i ferd med å øke produksjonen av de elektriske bilene til en halv million årlig i 2020. USA og Kina skal etter planen være de største markedene.

– Kina har vært en stor skuffelse og dette er nødt til å påvirke selskapets mål. Nå må de gjennomføre tiltak for å kutte kostnader, sier en kilde som står selskapet nært til Reuters.

Ifølge nyhetsbyråets kilder er Musk klar til å sparke ledere for den internasjonale satsingen. Det har vært store utskiftinger i Kina de siste 18 månedene. Han er utålmodig og har flere ganger ment at det kinesiske markedet ville bli like stort som USA allerede i 2016.

«Ikke noe valg»

«Vi har ikke noe valg. Det er umulig at vi har råd til å subsidiere en region – uansett størrelse – på lang sikt uten å forårsake alvorlig skade på selskapet», skriver Musk i en intern epost som Reuters har sett.

Tesla la frem kvartalsresultatene sent onsdag kveld norsk tid. Analytikere forventet en svak utvikling i Kina, men at etterspørselen i USA ville sørge for å holde aktiviteten oppe. Det antas det ble solgt rundt 19.000 Tesla-modeller i USA i 2014 og under 3000 i Kina.

For internettfolk

Musk tok selv selvkritikk under bilmessen i Detroit i januar og sa at Tesla ikke hadde klart å informere kinesiske kunder godt nok på hvordan bilene lades. Kinesiske kunder mener det går for sent med å bygge ut ladestasjoner.

– Det tar tid å bygge ut en omfattende ladeinfrastruktur over hele landet, sier Tesla i en kommentar til New York Times.

I storbyen Shanghai er det kun seks hurtigladestasjoner. Det er dårlig utbygd i andre deler av landet. Kundene er rike kinesere som er villig til å betale en million kroner for en bil. I vestlige markeder slipper Tesla unna avgifter, men i Kina koster Modell S over 900.000 kroner.

Prisen holder ikke Kinas nyrike unna Tesla-kjøp.

– Vi valgte å bli prøvekaniner. Første gang jeg kjørte en Tesla var det som å kjøre et nettbrett. Å eie en Tesla gjør at vi internettfolk føler oss overlegne, sier markedsdirektør Chen Zhong til New York Times.

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.