Bruktmarkedet flommet over av Tesla model S og prisene falt etter lanseringen av Teslas neste flaggskip, model "D".

Leder for Autolease Norge, Haakon J. Marthinsen, tror imidlertid ikke på noe varig prisfall for Tesla Model S.

- Vi kan muligens se en korreksjon i bruktprisene, men etter en del støy nå den første tiden tror jeg dette kommer til å stabilisere seg, sier Marthinsen.

- Sjekker markedet

Den hvasseste utgaven av den nye D-modellen vil ha firehjulstrekk, en drivkraft tilsvarende 690 hestekrefter, og gjør null til 100 km/t på 3,4 sekunder. Tesla hevder det gjør den til tidenes raskeste firedørs bil.

Da bilen ble lansert ble det nærmest over natten lagt ut en drøss med Tesla Model S til salg på rubrikktjenesten Finn.no, og ifølge hete diskusjoner på eltbilforum frykter mange Tesla-eiere for kraftig verdifall på bilen.

Les: - Eiere av de dyrere Teslaene har fått panikk

- Jeg tror mange av dem som har lagt bilen ut på Finn tester markedet. De ønsker kanskje å oppgradere, og sjekker prisen de kan få. Blir spriket for stort mellom det de kan få for den gamle og det de må ut med for den nye, tror jeg ikke de går for den nye modellen, sier Marthinsen.

Han viser til at Tesla har satt opp prisen flere ganger, slik at den nye modellen etter hvert har blitt en ganske dyr bil.

- Samtidig har de eksisterende bilene holdt seg godt i verdi fordi det har vært dyrt å kjøpe seg en ny og ventelistene har vært lange, påpeker Marthinsen.

Den dyreste modellen ( S P85D) vil ha en startpris i Norge på omlag 775.000 kroner, før ekstrautstyr. Model S 85D vil starte på omkring 553.000, mens inngangsmodellen S 60 D vil ligger på omlag 490.000 kroner, får DN opplyst.

Salget av Tesla Model S startet i Norge i august 2013. Prisen fra 461.000 til 860.800 kroner med alt utstyr hindret ikke de mange hundre som har stått i venteliste for å skaffe seg bilen. 

Den billigste Tesla Model S som ligger ute på Finn.no tirsdag kveld koster 467.223 kroner.

Tror på nyheter også til gamle-Tesla

Den nye modellen har fått mange til å se stjerner, men Marthinsen tror ikke Tesla vil la de eksisterende modellene bli gamle og grå.

- Det er ikke utenkelig at Tesla kommer med flere nyheter som påvirker markedet, som for eksempel oppdateringer på de eksisterende bilene uten at det nødvendigvis skal koste så mye, sier Marthinsen.

- Slik at de gamle ikke taper seg for mye i attraktivitet?

- Ja, det er ingen tjent med, sier han.

Godt kjøp

Analytiker Riulf Rustad sa i et intervju med Finansavisen (gjengitt på NA24) for en måned siden at elbil er en dårlig investering, og at han har regnet seg frem til at man må regne med å skrive av verdien på en elbil på syv år.

- Jeg tror det er flere enn meg som ristet på hodet over det regnestykket der, sier Marthinsen.

- Tesla har åtte års garanti på både bil og batteri, og i tillegg har de en mulighet til løpende oppdatering over internett. Det er det så vidt jeg vet ingen andre bilmerker eller produsenter som har, sier Marthinsen.

Vanlig nedskrivningstid på biler er 20 år.

- Jeg tror Tesla fortsatt vil være et godt kjøp, sier han.

Må vente 2-3 måneder på den egentlige effekten

Kommunikasjonsjef Esben Pedersen i Tesla er på ingen måte bekymret på eksisterende Model S-eieres vegne, og tror bilen vil holde seg godt i verdi.

- Akkurat nå er det nok vanskelig å selge en brukt Tesla til samme pris eller mer enn det man kjøpte den for. Jeg tror man må vente 2-3 måneder for å se hva den egentlige effekten er, sa han til DN.no tirsdag ettermiddag. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.