Torsdag morgen stilte flere hundre nordmenn seg i kø for å sikre seg en reservasjonsrett til å kjøpe Teslas nye folkelige elbil Model 3.

Les også: – Litt rart og hinsides å bestille en bil jeg aldri har sett eller vet hva koster

Grytidlig fredag morgen debuterte den endelig for publikum i en presentasjon foran en stor publikumsmengde i California, USA.

Etter en lengre tale om CO2 og global oppvarming, og deretter Teslas tidligere modeller som Roadster, Model S og Model X, viste endelig Tesla-sjef Elon Musk frem bilen som det er meningen skal bringe elbilen til folket, og ikke bare til det norske folk, slik Model S har gjort.

Lover en rask bil
Null til 100 km/t gjør selv basismodellen av Model 3 under seks sekunder.

-Tesla lager ikke treige biler, sier Musk til latter fra salen.

Minimum rekkevidde blir på 215 miles, det betyr over 345 kilometer. Musk understreker at dette er minimumskriteriene.

Bilen er i utgangspunktet bakhjulsdreven, men kommer med mulighet for firehjulsdrift, som på storebror Model S. Bilen kommer med Autopilot-funksjonen som standard.

Alle Model 3 kommer standard med supercharger-muligheter. Det betyr at du kan lade bilen raskt på Teslas egne superladere som det finnes over 20 av i Norge allerede. Ved utgangen av neste år sier Musk at antallet skal dobles på verdensbasis. Det samme gjelder antallet utsalgssteder.

 

- Størst i klassen

Tesla-sjefen skryter også av bagasjeplassen som skal være størst for en bil i denne dimensjonen.

- Noen spør seg om man kan få plass til et surfebrett inni bilen. Svaret er ja, sier Musk.

Musk lover at Model 3 vil få fem stjerner i alle kategorier på sikkerhet.

Innvendig skal det være plass til fem voksne.

I midtkonsollen er det kun en stor 15-tommers skjerm, som er i breddeformat, til forskjell fra Model S, som har en 17-tommers skjerm på høykant. Foran føreren er det ingen instrumenter. Dørhåndtakene ser ut til å være av samme type som på Model S, som kommer ut av karosseriet når du nærmer deg bilen.

Under 300.000 kroner
Musk bekrefter nok en gang at bilen skal koste fra 35.000 dollar, som betyr i underkant av 300.000 norske kroner.

- Du vil ikke kunne kjøpe en bedre bil til 35.000 dollar, selv uten ekstrautstyr, sier Musk.

Samtidig som bilen ble presentert, åpnet Tesla for nettbestilling av Model 3. Kunder må betale et depositum på 10.000 kroner.

Levering er forventet å starte i slutten av 2017, men man kan neppe vente seg bilen i Norge før året etter.

- Jeg er rimelig sikker på at det vil bli neste år, sa Musk til latter fra salen som kjenner til alle utsettelsene med både Model S og Model X.

Ifølge Musk skal 115.000 kunder allerede torsdag ha reservert bilen på verdensbasis. Under presentasjonen viste en teller på en skjerm bak bilene at reservasjonene var kommet opp i 129.000. Men Teslas kommuniksasjonssjef i Norge vil ikke gå inn på hvor mange som reserverte bilen i Norge allerede torsdag.

- Vi er svært fornøyde med gårsdagen, og opplevde stor pågang til butikker over hele landet, sier Even Sandvold Roland til DN.

Se video fra selve presentasjonen her:

Her presenterer Elon Musk sin nye elbil
Tesla-sjefen viste frem sin nye volummodell Model 3 for første gang.
22:43
Publisert:
 

Les også: Nå er denne Teslaen historie

Norge har blitt verdens elbil-laboratorium: - Istedet for å være sjalu, burde det norske folk slå seg på brystet  

Avgiftsfritaket får bilkjøpere til å velge elbil

Norge kan skape sjøens Tesla dnPlus  (DN+)

Hold deg oppdatert på DN Investor

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.