Søndagens tweet fra Tesla-sjef Elon Musk har satt fantasien i sving. Han lovet å kurere rekkeviddeangsten for alle Tesla Model S-eiere via en online software-oppgradering.

Faksimile: Twitter.com
Faksimile: Twitter.com

Batteribyttemulighet ble lansert som løsningen, men det kommer ikke over en online oppdatering, og ble også tilbakevist fra Musk selv i en senere tweet. Han tilbakeviste også at han tvitret som han gjorde for å høyne selskapets aksjekurs.

På en pressekonferanse torsdag ettermiddag, norsk tid, kom det frem at Musks kur ikke var mer avansert enn en software-oppdatering til versjon 6.2.

- Det er nesten umulig å gå tom for batteri, om du ikke prøver på det, sa Musk.

Her er kuren
Oppdateringen inneholder en såkalt Trip Planner som gjør at navigasjonen fører deg til veier med Teslas superladere. Når du har ladet nok til å komme deg til neste ladepunkt, vil bilen gi deg beskjed om det.

I tillegg kommer oppdateringen med en Range Assurance som advarer deg om at du er i ferd med å gå tom, og gir deg de laderne som er innen rekkevidde. Du må til og med bekrefte overfor bilen at du virkelig vil gå tom for strøm, to ganger. Rekkeviddeangsten er det med andre ord bilen som nå overtar.

- Det er et stort nettverk av superladere som kommuniserer med et stort nettverk av biler. Dette har aldri skjedd før, sa Musk.

Oppdateringen er ennå på et teststadium, men kommer trådløst til en Tesla nær deg om ti dager.

Rekkeviddeangst er noe elbilister opplever når frykten for ikke å nå frem til ladepunkt øker proporsjonalt med at rekkevidde-indikatoren på bilen teller nedover. Tesla Model S har en maksimal rekkevidde på nesten 50 mil, så det er neppe Tesla-eierne som lider mest av denne tilstanden.

Elon Musk under sitt besøk i Oslo i februar ifjor.
Elon Musk under sitt besøk i Oslo i februar ifjor. (Foto: Fredrik Bjerknes)

Bilen vil også få blindsonevarsling som melder fra om du har noe i blindsonen, og autobrems-funksjon om den merker at du er i ferd med å kollidere.

Snart kjører den av seg selv
Musk snakket også om utvidede autopilot-tillegg i den kommende programvareoppdateringen til 7.0, som kommer innen et halvt års tid. Da skal bilen blant annet kunne parkere seg selv med automatisk styring. Tesla gjør tester på en rute mellom San Francisco og Seattle, der føreren nesten ikke trenger røre rattet i det hele tatt. Musk har tidligere uttalt at Tesla skal ligge først i utviklingen av slike systemer.

- Biler flest blir ikke bedre med tiden, men Model S blir raskere, smartere og bedre ettersom tiden går. Bilen blir bedre mens du sover. Når du våkner opp, så er det som å kjøre en ny bil, sa Musk.

Nyheten skuffet flere enn Tesla-fansen. Tesla-aksjen falt noe på meldingen fra Musk, etter at den steg da Musk sendte tweeten på søndag. I skrivende stund er aksjen ned 1,5 prosent til 197,81 dollar.

- Det var noen som hadde store forventninger. Denne nyheten er ikke et gjennombrudd, men den viser at Tesla kan fortsette å oppdatere bilene sine, noe som er et godt argument med tanke på annenhåndsverdi, sa analytiker Ben Kallo i Robert W. Baird & Co til Bloomberg.

Les DNs test av Tesla Model S med dual motor: Tesla-rus på blå resept

 

- Øynene forsvinner litt inni hodet
Det var første reaksjonen til DNs biljournalist etter å ha testet Teslas nye firehjulsdrevne Model S.
01:50
Publisert:

Firehjulstrekk-versjonen av populære Model S er nå tilgjengelig i Norge.
Firehjulstrekk-versjonen av populære Model S er nå tilgjengelig i Norge. (Foto: Hege Hegle)
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.