Den totale bilproduksjonen økte med 1,9 prosent fra kvartal to, opp til 97.000 biler. Av dem er 79.600 av typen Model 3, mens de resterende 17.400 er Model S eller X SUV-biler.

Det var imidlertid ikke nok til å nå målet på 97.477 fartøy, og fører til tvil om lønnsomheten til selskapet, skriver Reuters.

I Norge er elbilsalget av S og X-modellene gått noe ned i år, til fordel for den rimeligere Model 3 fra Tesla og de nyintroduserte elektriske SUV-ene fra Audi og Jaguar Land Rover.

I forrige kvartal holdt toppsjef Elon Musk løftet om å produsere et rekordhøyt antall elbiler. Det ble ansett som en seier etter flere måneder med spørsmål om evne til å møte etterspørselen.

Musk har tidligere sagt at Tesla har mål om lønnsomhet i fjerde kvartal, og såkalt break-even – å gå i null – i det tredje, og da kun tjene nok til å ha dekning for utgifter og investeringer. Selskapet har sagt at det vil fokusere mindre på lønnsomhet, og mer på volumøkning, kapasitetsutvidelse og likviditetstilførsel.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.