München, Tyskland: BMWs gigantiske Gran Turismo-modell: 5 GT er ikke noe dagligdags syn i Norge. Ikke så underlig kanskje, når man må betale fra 600.000 kroner for et utseende som kun en mor kan like.

Samtidig som BMW pusser opp sin 5-serie har de nå også satt 5 GT i sminkestolen. Og ikke helt uten resultat, riktignok har ikke utseendet blitt vesentlig forandret, den ser fremdeles ut som en slags kentaur med bakdelen til en X6 og ansiktet til femmeren.

Som kjent er det det indre som teller. Ett av ankepunktene mot denne modellen er at den har vært gigantisk utenpå men med et latterlig lite bagasjerom, i hvertfall størrelsen tatt i betraktning. Bilen har ikke blitt større utvendig, men du har nå mulighet til å ta med 60 liter mer bagasje enn i foregående modell. Likevel er bagasjerommet mindre enn i en 5-serie sedan. Skyver man baksetene fremover, øker kapasiteten til 650 liter, og legger man dem helt ned, rommer det 1700 liter i rompa på 5 GT.

 

Fremdeles er det baksetet som det fokuseres mest på, med gigantiske lenestoler å sitte i. Dermed gjør dette ironisk nok sitt til at småvokste asiater har trykket denne bilen til sitt bryst.

Motoriseringen i vår testbil 535i er den glimrende bensinmotoren på 306 hestekrefter, som ikke bare leverer varene i form av å være rask, den har også et lydbilde som gjør den til en nytelse å kjøre.

Med en vekt på oppunder to tonn, kjenner man at det er mye masse som skal flyttes, men den sterke sekseren under panseret klarer de brasene med bravour. Når man sitter bak rattet her, er det nesten så man kan tro at det er noe i begrepet overmotorisering ettersom BMW også leverer en enda sterkere bensinmotor under panseret på 550i.

For norske forhold er selvsagt innstegsmodellen 520d GT et langt med spiselig alternativ, i hvert fall prismessig. Skal du ha firehjulstrekk må du likevel opp på de noe større motorene.

Interiøret oser av diskret luksus, og man sitter mellomhøyt, litt lavere enn i en suv, men høyere enn i en ordinær 5-serie. De enorme baksetene sørger for minimalt av utsyn bakover, noe som til en viss grad kan kompenseres med et ryggekamera. Ellers er det meste av utstyr tilgjengelig, så både nødvendig og unødvendig komfort er godt sikret.

5 GT har til tross for en midtlivsoppdatering et like eiendommelig utseende som før, og blir neppe noe mer å se på norske veier av den grunn.

Bilen er bra den, men konseptet er sært. Modellene under, altså vanlig 5-serie er større og billigere. Og hvis du vil skille deg ut, er X6 et enda mer crazy konsept enn 5 GT.

I en missekonkurranse der også Mercedes CLS hadde stilt opp, ville neppe BMW-en endt opp med tittelen. Denne stygge andungen blir nok aldri noen svane.

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.