Den siste tids snakkis i reklame- og bilbransjen er nok Mercedes' lille stunt på reklamefronten. I sin kampanje for å nå nye kjøpegrupper, har den norske importøren av Mercedes tatt frem det eldgamle trikset å rakke ned på konkurrentene. Med budskap som «Alt annet virker uferdig i forhold» og «Alle andre tyske biler suger» har Mercedes lagt listen høyt for seg selv og sin C-klasse. Spesielt når konkurrentene heter BMW 3-serie og Audi A4.

Det store spørsmålet blir derfor følgende; er C-klasse vesentlig mer ferdig, og; hvem «suger» mest av disse bilene?

Det som er åpenbart er at C-klasse suger desidert mest drivstoff. At Mercedes virker bedre enn sine konkurrenter fra München og Ingolstadt, er det imidlertid vanskelig å konkludere med.

Rustfritt
 

BMW har vært et par år på markedet med sin 3-serie, og dette er en bil som har lykkes godt i det norske markedet. BMW 318dT vant for eksempel DNs firmabiltest ifjor høst, og 3-serie er toppselgeren for BMW. Med andre ord er BMW en viktig konkurrent å måle seg med for Mercedes.

Audi har ennå ikke lansert sin nye versjon av A4 stasjonsvogn, men DN testet sedanversjonen i høst med svært gode karakterer.

DNs testbil fra Mercedes var i fargen «Iridium sølv». Iridium er som alle vet grunnstoff nummer 77 i det periodiske system, og stoffets fremste egenskap er at det er tilnærmet rustfritt. Med tanke på Mercedes' rufsete rusthistorie er det jo artig at det tyske bilmerket har såpass selvironi i sine navnevalg.

Kjøreglede vs. plass
De to tyske stasjonsvognene har flere likhetstrekk. Begge er tilsynelatende svært godt skrudd sammen, har bakhjulsdrift samt kostbare og velrenommerte navn.

En av de største forskjellene er på motorsiden. BMW har fått ned utslippene på sine dieselmotorer på en imponerende måte. Sammenlignet med Mercedes blir det slående. BMWs 163 hk motor har et langt lavere forbruk og ditto utslipp enn Mercedes' motor, som har lavere effekt. Strengt tatt burde man muligens sammenlignet Mercedes C200 CDI med BMW 318d, men da hadde forskjellen i pris og utslipp blitt enda større i BMWs favør.

  Som stasjonsvogn er imidlertid Mercedes vesentlig bedre enn BMW. Den innvendige kupéplassen i BMW 3-serie er på papiret minst like god som hos Mercedes, men av en eller annen grunn virker det langt trangere i BMW.

Innvendig er det ingen tvil om at BMW virker mer eksklusiv enn Mercedes. Plasten og detaljene kjennes langt billigere ut på Mercedes, samtidig som betjeningen strengt tatt er enklere i BMW.

Selvsagt finnes det forskjellige varianter av interiøret på begge bilene, men det mer eksklusive koster uansett mye penger.

  Ser man på betjeningen av knapper og hendler er det stort sett fornuftig lagt opp på begge bilene. Men hvorfor i all verden skal Mercedes på død og liv samle «alle» funksjoner på én hendel - som til alt overmål er skjult bak rattet? Og hva er så bra med ideen om å bruke fotbrekk i stedet for håndbrekk?

Begge bilene er behagelige og velbalanserte å kjøre, men BMWs drivlinje med en sprek motor, kjapp automatkasse og presis og kjapp styring er en hvassere pakke enn Mercedes C-klasse. Bakhjulsdrift gjør kjøringen underholdende på begge, men BMW føles langt mer kompakt og sportslig. På glatt vinterføre er imidlertid BMWs antispinnkontroll hyperaktiv, noe som gjør at den lett blir frakjørt av C-klasse.

Aus der Reihe
Mercedes og BMW er på mange måter bilverdens svar på Harry Klein og Stephan Derrick. BMW vil være ungdommelig og frisk selv om de kanskje ikke er det, mens Mercedes er mer sedat og konservativ. Slik er det også i Derrick. Harry Klein er tross sin alder alltid «den unge» av de to, der han går i kort skinnjakke og oppknepet skjorte. Stephan Derrick på sin side går ulastelig, konservativt antrukket med dress, slips og trenchcoat.

Hvorvidt BMW og Mercedes i praksis er konkurrenter kan man jo enkelte ganger lure på. En Mercedes-kjøper vil muligens aldri kjøpe BMW og omvendt. I tillegg har man Audi som lurer i bakgrunn, som etterhvert har blitt en like bra bil som de to andre. Men ser man isolert på denne testens to biler, vinner BMW på grunn av motor med lavt utslipp, pris og ikke minst kjøreegenskaper. Men er det stasjonsvogn som er det sentrale bør man strengt tatt velge Mercedes.

 

*Fjorårsmodell. Innstegspris per 1.1.2008 er 439.500 kroner.

Bilene er vurdert av Bernt Gran og Embret Sæter/DN.no.

Se alle biltestene her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.