Etter at nyheten om Therese Johaugs positive dopingprøve ble kjent sist onsdag, har salget av varer tilknyttet 28-åringens varemerke hatt en voldsom økning, melder NRK.

– Vi hadde et kjempesalg på Johaug-nettbutikken i helgen. Det er faktisk den beste helgen vi har hatt noensinne, sier Øystein Bråta til kanalen.

Han er nordisk direktør i Active Brands, eieren av varemerket Johaug.

Professor i markedsføring ved NHH, Tor W. Andreassen, er ikke overrasket over at salget fra Johaug-nettsiden har økt.

– Folk setter veldig pris på Johaug og viser det i form av en støtteerklæring ved å kjøpe hennes produkter. I tillegg har saken gitt en eksponering av henne og hennes merkenavn, som gjør at folk finner fram til hennes hjemmeside og av den grunn også kjøper det de måtte finne der, sier han.

Dersom Johaug skulle bli dømt for dopingbruk, tror han pilene vil gå motsatt vei.

– Da vil det få motsatt effekt. Folk vil ta avstand og vise det gjennom at de ikke kjøper hennes produkter. Merkenavnet hennes vil få en skikkelig nedtur, og det vil merkes betydelig, sier han.

Ingen av de store sportskjedene har foreløpig vurdert å stanse salget av Johaug-produktene.

 

 

Hør DN-podcast om vekstoppskriften: Dette kjennetegner gründerne som får til supervekst, slik går det med gasellene og dette må du gjøres for å lykkes. Gaselle-forsker Jarle Bastesen gir blant annet råd om hvordan man skal unngå gasellefellene.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.

Vi vil gjerne høre fra deg! Send oss gjerne en mail!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.