Den europeiske utgaven av Chevrolet Volt er planlagt å gå under navnet Opel Ampera.

Bilen er en såkalt E-REV (Extended Range Electric Vehicle), og ikke en tradisjonell hybrid, og vil være av de første med denne teknologien tilgjengelig på det europeiske markedet. Rekkevidden er på 50 mil, da er de seks første utslippsfrie. Deretter tar den 1,4-liter store bensinmotoren over ladingen av batteriet, som igjen gir kraft til elmotoren, som altså driver bilen fremover.

 

Dreiemomentet er på kraftige 370 Nm og bilen har plass til fire personer. Null til 100 km/t går unna på respektable ni sekunder, og toppfarten er på 160 km/t. Utslipp og forbruk oppgis til lave 0,16 liter på mila og under 40 gram Co2 per kilometer.

Teknologien er helt ny, og definitivt ikke tilpasset avgiftsberegningene, det er derfor spennende å se hvordan norske myndigheter vil avgiftsbelegge denne typen biler. Les mer.

Volvo satser
 

Volvo sier de skal lansere plug-in hybrider i Norge i 2012. Første modell er V70 med en elmotor som gir en rekkevidde på ti mil, etter det, tar en dieselmotor over. Prosjektet er et samarbeid mellom Volvo og energiprodusenten Vattenfall, og Volvo har vyer om å bli ledende på plug-in-teknologien.

 

Kina er på vei opp i bilverdenen. Den sterkt voksende produsenten BYD er representert i Norge, men utsetter nå ifølge Bilnytt.no Europalanseringen til 2012. I desember 2008 startet salget av en av de mest spennende modellene: plug-in hybriden BYD F3DM på hjemmemarkedet. Det er dermed verdens første masseproduserte plug-in hybrid.

 

I forlengelsen av Toyotas suksess med sin hybrid-modell Prius, kommer flere modeller med samme teknologi. DN kunne tidligere i år melde at dette skjer på det norske markedet allerede neste år. Den første sies å være en hybridversjon av kompaktbilen Auris, ikke lenge etter skal også folkesuven Rav4 komme i hybrid-versjon.

Rene Elbiler
 

Som nummer to-biler er de rent elektrisk drevne svært aktuelle. Foreløpig har hverken rekkevidde eller effekt vært spesielt imponerende, men fremtiden bærer bud om noe annet. Det pågår testing av Mini E i byer rundt omkring i verden. Her har Mini snudd seg rundt og plassert batteri og elmotor i en Mini, med imponerende resultat. 240 kilometer rekkevidde og en akselerasjon fra null til 100 km/t på 8,5 sekunder, viser at det går om man vil. Ulempen er at baksetet måtte vike plassen. Se flere bilder.

 

Den elektriske bilen som kanskje først havner på det norske markedet er Mitsubishi iMiev. Som med Minien er den basert på en eksisterende bil; Mitubishi I. Den lille fireseteren har akseptabel rekkevidde på 16 mil og kjører som en "vanlig" bil. Noen norsk pris er ikke kjent, men 47.560 dollar (308.000 kroner) i Japan kan indikere at den kan bli for stiv for gjengse norske bilkunder. Se video av bilen.

 

Med design hentet fra den lille iQ, kommer Toyota FT-EV. Bilen er helelektrisk og er ventet på markedet i 2012. Bilen ble vist under bilutstllingen i Detroit tidligere i år, og er en ren bybil, med relativt kort rekkevidde på åtte mil og liten plass.

 

Av de mest spennende elektriske modellene som kommer finner vi Tesla Model S. Storebroren til Tesla Roadster kommer som syvseter, har en rekkevidde på opptil 48 mil og gjør null til 100 km/t på under seks sekunder. Prisen i USA er satt til 49.900 dollar, eller omkring 322.000 kroner. Norske avgiftsregler er gunstige for elbiler, så her snakker man om en bil som kan bli en slager på norske veier. Teslas hovedproblem så langt har vært å få produksjonen skikkelig i gang, så her er det bare å krysse fingrene. Les mer.

Effektive diesel- og bensinmotorer
 

De konvensjonelle drivstoffene blir vi ikke kvitt så lett. Og spesielt produsenter som satser på effektivisering av sine motorer har en fremtid.

En av de flinkeste i klassen er BMW, og den mindre suven BMW X1 kommer på markedet senere i år. Gjennom effektiv motoroptimalisering, start/stopp-teknikk og fravær av firehjulsdrift oppnår kompaktsuven pene utslippstall på 136 gram per kilometer allerede da den kommer på markedet i november måned. Les mer.

 

En annen produsent som har blitt ekstremt mye flinkere er Volkswagen. I høst kommer en Bluemotion-utgave av Golf som ikke slipper ut mer enn 99 gram per kilometer.

I fremtiden kan vi håpe på en produksjonsmodell av den lekre konseptbilen BlueSport, som ble presentert i Detroit tidligere i år. Her snakker vi liten, lett roadster med 180-hestekrefter sterk TDI-motor med beskjedent forbruk på omkring 0,43 liter på mila.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.