Den norskutviklede musikkstrømmetjenesten, Tidal, mister en av sine eldste støttespillere når Telenor over nyttår avslutter sin avtale.

– Det er riktig at vi ikke fornyer avtalen med Tidal med virkning fra 7. januar 2018. Vi ser at kundene primært etterspør andre ting. Tidal er en super tjeneste, men er mest brukt via mobil. Tv-kundene våre etterspør film, tv-serier og attraktiv sport, sier pressekontakt Magnus Line i Telenor Norge.

Med dagens avtale har kabel-tv-kunder i Telenors datterselskap, Canal Digital, kunnet bruke en begrenset versjon av Tidal uten ekstra kostnad. Kundene har også kunnet oppgradere til standard- og hi-fi-abonnementer til rabatterte priser.

Jay Z på eiersiden

Tidal, som startet under navnet Wimp i 2009, eies i dag av rap-mogulen Jay Z, 20 andre av musikkens største stjerner og telekomselskapet Sprint. Hovedkontoret ligger fortsatt i Oslo. Selskapet har de siste to årene vært igjennom en rekke lederskifter, økonomiske utfordringer og juridisk bråk.

Telenor og Tidal begynte å samarbeide allerede i 2010. Siden 2011 har Telenor pakket Tidal-abonnement inn i tv-pakkene til Canal Digital, noe som ga strømmetjenesten avgjørende drahjelp med å skaffe kunder de første årene.

– Avtalen var definitivt livsviktig, sier Per Einar Dybvik, en av strømmetjenestens pionerer.

Dybvik var med å grunnlegge Wimp, som senere ble til Tidal. Han forlot selskapet i 2014 og jobber i dag med å utvikle nye oppstartsbedrifter.

– Avtalen dannet grunnlaget for at vi kunne begynne å ansette folk. Jeg vet ikke hva som hadde skjedd uten avtalen vi fikk med Canal Digital, sier Dybvik.

Kjemper for å holde på kundene

Telenor ønsker ikke å opplyse om hvor mange av deres kunder som har benyttet seg av Tidal. DN erfarer at det er omkring 100.000 personer som i år har vært aktive brukere av Tidal gjennom Canal Digital.

Forrige uke gikk Tidal ut med et spesialtilbud i et forsøk på å holde på flest mulig av abonnentene som forsvinner 7. januar. Alle som i dag er kunder gjennom Canal Digital kan få gratis abonnement frem til april. I tillegg tilbyr Tidal alle Canal Digital-kundene å beholde sine rabatterte priser om de registrerer seg for å fortsette som kunder.

Tidal har ikke besvart DNs henvendelser i saken.

Tidal har gått ut med et kampanjetilbud for å forsøke å holde på flest mulig av kundene som kan forsvinne fra januar.
Tidal har gått ut med et kampanjetilbud for å forsøke å holde på flest mulig av kundene som kan forsvinne fra januar. (Foto: Skjermdump)

Canal Digital-avtalen er blitt mindre viktig etter hvert som Tidals totale brukerbase har vokst, men det er fortsatt en betydelig andel av kundene som nå kan forsvinne.

Tidal har ikke kommunisert abonnementstall til offentligheten på over 18 måneder. Tallene selskapet har rapportert, har også vist seg å være blåst opp. DN avdekket i januar at det selskapet utad hevdet var tre millioner brukere, i Tidals interne rapporter var 1,2 millioner brukere.

Telenor Danmark har en lignende avtale med Tidal, men av et mye mindre omfang. Denne avtalen vil bli videreført, opplyser Line i Telenor.

Oppløsningen av samarbeidet mellom Tidal og Telenor Norge betyr også en mulighet for den som eventuelt måtte ønske seg ut av kabel-tv-abonnementet: Fordi avtalevilkårene endres, vil det være mulig å si opp Canal Digital-abonnement kostnadsfritt selv om man er under bindingstid, forutsatt at man ikke har en fellesavtale i borettslag eller sameie.(Vilkår)