Tine hadde ifjor en omsetning på 15,9 mrd. kroner, en økning på 3,9 prosent fra 2006.
Konsernsjefen karakteriserer utviklingen som tilfredsstillende, men understreker at det er nødvendig å heve resultatmarginene for å møte fremtiden. Selskapet skal investere nasjonalt og internasjonalt for å imøtekomme forbrukeres ønsker og behov.
Tine Gruppa har en økning i driftsresultatet på 214,4 millioner kroner, tilsvarende 57,3 prosent.
De viktigste årsakene til bedringen er høy innovasjon, god salgsøkning innen flere produktområder, samt god kontroll over kostnadsutviklingen. Svekkelsen i finansresultatet skyldes primært svekket USD-kurs og økning i innenlandsk rentenivå. Årsresultatet før skatt viser 569,8 millioner og utgjør en resultatmargin på 3,6 prosent.
Høyere melkepris til eierne
– Vi opplever fortsatt press på lønnsomheten på våre store volumprodukter søtmelk og ost. Driftsresultatet er beskjedent, og det er en utfordring for TINE å øke resultatmarginene for å møte fremtiden, sier Konsernsjef Hanne Refsholt.
Tine bruker 375 milliioner kroner av resultatet til å gi høyere melkepris til eierne, og 110 millioner kroner til å styrke egenkapitalen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.