Helseminister Bent Høie (H) fulgte Australias suksessoppskrift da han sist uke lanserte tobakkspakker uten logo og reklame. Tobakksselskapene vil miste sin siste mulighet til å lokke kunder ved hjelp av design, farger og logoer, og Verdens helseorganisasjon og Kreftforeningen er fulle av lovord.

Avgifter, reklameforbud og offentlige røykeforbud har tvunget tobakksindustrien på retrett i stadig flere land. Resultatet er færre røykere og tusenvis av liv spart.

Det gjør at industriens appetitt på nye markeder i fattigere land øker.

Afrikanske land er spesielt interessante, sier Anne Lise Ryel, generalsekretær i Kreftforeningen.

- Det er få røykere der i dag. De har mange unge, og hvis du får dem til å røyke tidlig har du en livslang kunde, sier Ryel til NTB.

Bare én røyk

En stor internasjonal studie som ble publisert ifjor høst, viser at selskapene driver langt mer aggressiv markedsføring i fattige land enn i rike.

Blant annet er det langt vanligere å få kjøpt enkeltsigaretter.

- Et nøkkelgrep for å nå unge røykere, som ofte ikke har råd til å kjøpe en hel pakke, skriver britiske Anna Gilmore, en av forskerne bak rapporten, i The Guardian.

Flere røykere vil føre til flere dødsfall og kvele økonomisk utvikling, og det er de fattigste landene som vil bli hardest rammet, påpeker hun.

Kompliserte

WHO oppmuntrer fattige land til å ta i bruk de mange tiltakene i konvensjonen for tobakkskontroll (FCTC) som tidligere WHO-sjef Gro Harlem Brundtland kjempet for, blant dem avgifter, reklameforbud og røykfrie soner.

- Det er ikke dyrt å drive tobakkskontroll, faktisk kan man tjene penger på det gjennom å øke skattene, sier Douglas Bettcher, direktør for WHOs avdeling for bekjempelse av ikke-smittsomme sykdommer, til NTB.

Men han medgir at selskapene bruker alle midler for å overleve, inkludert kriminelle. Blant annet anklages British American Tobacco i en BBC-dokumentar for å bestikke tjenestemenn og politikere i flere østafrikanske land.

Selskapene bruker også rettsvesenet og handelsavtaler om å beskytte merkevarer.

- Det er veldig komplisert juss. Ofte vet selskapene at de kommer til å tape i retten, men i fattige land krever det en juridisk kompetanse å vinne som myndighetene ikke besitter, sier Ryel.

Den ressurskrevende prosessen i seg selv kan tvinge politikerne i kne.

Mange av landene det gjelder har langt lavere BNP enn omsetningen til bare ett av de store tobakksselskapene, går det fram av The Tobacco Atlas.

Tar alle advokatene

En av strategiene tobakksselskapene bruker, er å kjøpe tjenester hos alle de beste advokatkontorene i landet, slik at myndighetene ikke kan bli deres klienter, ifølge Ryel.

Selskapene bruker også penger på å bygge skoler, sykehus og veier, påpeker hun. Industrien blir en rik venn det er vanskelig å sette grenser for.

Bettcher sier at landene ikke trenger å stå alene i sin kamp. Bill og Melinda Gates Foundation og Bloomberg Philantrophies, to amerikanske stiftelser, har satt opp et eget fond som støtter land som saksøkes av tobakksselskapene.

- WHO støtter også medlemslandene. Vi står skulder til skulder med alle land mot tobakksselskapenes trusler, sier han. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.