Generasjon Y – unge født rundt 1980 - er i ferd med å velte ut i arbeidsmarkedet.

Aldri før har ”branding” av bedriftene vært viktigere enn nå. For de unge talentene vet hva de er på jakt etter:

- Så lenge det er match mellom deres identitet og bedriftens verdier, kan de bli veldig lenge i jobben, sa Carlo Duraturo, direktør Norden i Universum Global Student Surveys, på Årskonferansen ved Handelshøyskolen BI onsdag.

Har beslutningsvegring
Slik oppsummerte han Generasjon Y:

- Hele livet har de hørt at de er spesielle, de er opptatt av balanse mellom jobb og fritid, etikk og samfunnsansvar, er alltid tilgjengelige, har lyst til å få til ting, forventer positiv feedback, er selvsikre, optimistiske og motiverte – men vil helst ikke styre skuta selv.

Les de siste karrieresakene:
Vil ikke bli sjef

<b>Triksene som gir deg jobb nå</b>
<b>Slik beholder du de beste</b>
<b>Slik gjør du deg uunnværlig</b>

De unge talentene som nå er på vei ut i arbeidslivet, er ofte risikoaverse, ifølge Carlo Duraturo. Og de er ikke spesielt begeistret for å ta beslutninger.

- Da vil de i så fall gjøre det slik det gjøres på Facebook: Ved å spørre 30 stykker om ”hva synes du, hva synes du?” – og det tar tid.

- Vil ikke jobbe så mye
For å gjøre Generasjon Y mer risikosøkende, er det viktig å ha ting satt i system. Duraturo peker på at trainee-programmene er mer populære enn noen gang, noe som ikke er tilfeldig.

- Dette er en generasjon som er opptatt av trygghet og stabilitet, men det utelukker ikke at de er opptatt av raske endringer. De vil bare ha faste rammer og programmet lagt opp på forhånd. Unge talenter tenker ikke så mye på prestisje, og vil helst ikke jobbe så mye. Karriereveien kan godt være lang, forteller Carlo Duraturo.

Tendenser fra USA viser at foreldrene blir mer og mer opptatt av sønnens eller datterens karriere. Bedrifter merker at mor og far er involvert i jobbsøknaden, og til og med har stilt opp på intervju med sin håpefulle enkelte ganger.

- Det har nå ført til at flere store bedrifter i USA har egne ”karrieredager” for foreldre, slik at de kan påvirke barna sine til å søke jobb hos dem, sier Duraturo.

Han peker på at Generasjon Y er tett knyttet til foreldrene sine og ofte tar dem med på råd.

Les mer om Generasjon Y her:
<b>Tøffe krav fra Generasjon Y</b>
<b>Sliter med Generasjon Y</b>
<b>Disse rammes hardest av krisen</b>

- Viktigere enn høyest mulig lønn
En attraktiv bedrift i Generasjon Y´s øyne tilbyr interessante arbeidsoppgaver, har et godt rykte, inspirerende ledelse, hyggelig arbeidsmiljø, utviklingsmuligheter og fleksitid.

- ”Meningen med livet” er viktig for unge talenter – også når de søker jobb. De vil realisere seg selv gjennom jobben. Offentlig sektor er mer populær enn før på listen over attraktive arbeidsgivere. Å ”redde verden” er viktigere enn høyest mulig lønn, sier Duraturo.

Vi må innse at talentene er ute etter en reise, ikke en jobb for livet. Første jobb er første etappe - ikke hele reisen. Sånn er det. Det er deres logiske referanseramme, sier Knut Haanæs, partner og administrerende direktør i Boston Consulting Group (BCG) Oslo.

- Man klarer ikke å utvikle talent i isolat. Man må også ha system der vi samspiller de som har lite og mye erf#229. Det er en toveis læringskontrakt: Å kombinere talent og erf#229, sier Haanæs.

Diskutér saken!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.