Ap, SV og Sp kommer nå med en ny utredning av togtrafikken rundt Oslo. Utredningen anbefaler å droppe ny jernbanetunnel under hovedstaden, la flytoget bli en del av rutetrafikken Tønsberg-Gardermoen og legge om på lokaltogruter. Det foreslås også å bygge et ekstra spor på Oslo S.

– Utredningen fra Trafikkonsept setter spørsmålstegn ved de faglige anbefalingene til Bane Nor. Det skal noe til å gjøre det. Da må vi tørre å ta det på alvor og reise en debatt om jernbaneplanene, sier SVs Arne Nævra til Aftenposten.

For store utgiftssprekker

Han får følge av Arbeiderpartiets Sverre Myrli og Senterpartiets Sigbjørn Gjelsvik.

– Utgiftssprekkene for jernbaneutbyggingen viser seg å være enorme. Vi må tenke nytt. Derfor må Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet ta utredningen vår på alvor, sier Myrli.

I tillegg til utgiftssprekkene peker de tre stortingspolitikerne på ulempene for Oslo ved å bygge en ny tunnel. Nationaltheatret stasjon må stenges i to år. Byggetiden vil være opp til ti år og kollektivsystemet i Oslo vil få redusert funksjonalitet i flere år ettersom Jernbanetorget må graves opp. Kostnaden er beregnet til 30–40 milliarder kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.