10.11.2023 Marius Engh Pellerud Når markedsføring blir personlig Facebook gir oss i disse dager valget «pay or okay»: Betal 149 kroner i måneden eller godta reklame basert på surfehistorikken din. Er dette «okey»?
04.10.2023 Tor W. Andreassen Hva skjer nå med bonuspoengene, SAS? Dersom SAS' bonusprogram settes i spill, betyr det at selskapet tar ut skilsmisse mot de mest lojale kundene – de som reiser mest. Man må tro at kundene reagerer på samme måte.
29.09.2023 Cathrine Grundtvig Nå blir salg enklere, men det blir dyrere å bryte reglene Reglene for markedsføring av salg forenkles og mykes opp fra 1. oktober. Samtidig kan ulovlige salgskampanjer gi vesentlig høyere bøter.
26.03.2023 Anne Therese Gullberg Grønnvasking blir risikosport Grønnvaskingens endelikt nærmer seg. Nå foreslår EU at alle påstander om bærekraft brukt i markedsføring skal underbygges med vitenskapelig dokumentasjon.
07.03.2023 Toini Løvseth Tibber med påstander om strømbransjen på tynt grunnlag Det trengs en opprydding i strømmarkedet, der noen få aktører ødelegger for det store flertallet av seriøse selskaper. Men løsningen er ikke svartmaling.
16.02.2023 Thor Egil Braadland Elbilkjøpere må få vite hva de betaler for Du aksepterer ikke at toget stopper når det gjenstår 20 prosent av reisen du har betalt for. Hvorfor aksepterer vi det med elbiler?
16.02.2023 Tine Austvoll Jensen Google: Vi bidrar til å sikre personvernet Jeg er bekymret for at den offentlige debatten rommer bare ett politisk verktøy tilgjengelig for myndighetene: totalforbud mot målrettet annonsering. Det er et høyst tvilsomt virkemiddel.
04.12.2022 Stian Jansen Spørsmålet norske bedrifter bør stille seg nå: Har vi forstått alvoret? Vi går en langvarig, økonomisk mørketid i møte, og etter den venter et annerledes marked enn det vi markedsførere kjenner fra før. Bedriftene bør forberede seg på det verste.
04.11.2022 Anne Rokkan Woke-bevegelsen har bydd på billig markedsføring, men bordet fanger Kanye West står for opp mot ti prosent av Adidas' inntekter. Nå kutter de samarbeidet.
17.10.2022 Før kampstart brukte dommeren linjal for å sjekke at sponsingen var i tråd med reglementet Det er 50 år siden sponsorlogoer ble tillatt på fotballdrakter.
23.09.2022 Ole Christian Apeland Du kan kanskje være den skarpeste kniven i skuffen, men ikke det beste eksemplaret av alle redskapene Jeg har møtt svært mange gode kommunikasjonsfolk og markedsførere, men ingen som er førsteklasses i alt.
01.09.2022 Får refs for ulovlig kopiering og brudd på god forretningsskikk etter mislykket oppkjøpsforsøk Da eierne bak kjøkkenkjedene Kitchn og Tilbords ikke fikk kjøpe det norske agenturselskapet til de japanske knivene, lanserte de sine egne kniver og dumpet prisen.
09.06.2022 Sveinung Jørgensen Innlegg: Stoler vi mer på de bærekraftige bedriftene? Med «Sweet Dreams Hotel» og «Youthscape» kosmetikk – begge fiktive – fant forskerne svaret: Bærekraftsforbedringer gjør bedrifter mer tillitvekkende. De oppfattes som mer innovative, og kundene føler seg mer knyttet til dem.
30.03.2022 Innlegg: Overgangen til elbil må bli enklere for «vanlige bilfolk» Skoda markedsfører sin Enyaq iV med at bilen har en rekkevidde «fra 346 til 528 km». Andre merker bør følge etter og oppgi mer enn «inntil»-tall som bare gjelder bykjøring i sommervær.
23.03.2022 Thor Egil Braadland Innlegg: Regler for dopapir – men ikke elbiler I Norge er du sikret bedre informasjon om hva du får for pengene når du kjøper dopapir enn når du kjøper elbil.
10.03.2022 Eva Grinde Dumme menn og reklametroll til kjerringer Selskaper får seg en grundig rosavask og en kul gründer selger flere dyre damesko, alt i likestillingens navn. Det må jo være vinn-vinn-vinn. Eller?
06.03.2022 Victoria S. Nydegger Schrøder Innlegg: Fru eller frøken? Er reiselivsbransjen klar over at vi er i 2022?
29.01.2022 Inga Bejer Engh Innlegg: Barneromsdøren står åpen for kommersielle aktører Digitale medier brukes til å nå sårbare unge med skreddersydd markedsføring, mens myndighetene står på sidelinjen.
04.12.2022 Spørsmålet norske bedrifter bør stille seg nå: Har vi forstått alvoret? Stian Jansen Innlegg
17.10.2022 Før kampstart brukte dommeren linjal for å sjekke at sponsingen var i tråd med reglementet Sport
23.09.2022 Du kan kanskje være den skarpeste kniven i skuffen, men ikke det beste eksemplaret av alle redskapene Ole Christian Apeland Etterbørs
01.09.2022 Får refs for ulovlig kopiering og brudd på god forretningsskikk etter mislykket oppkjøpsforsøk Jus
09.06.2022 Innlegg: Stoler vi mer på de bærekraftige bedriftene? Sveinung Jørgensen Forskning viser at ...