Cruisemilliardæren mener at det ikke er «et pent syn» når cruiseskip med flere tusen passasjerer legger til kai i et lite sted som Geiranger eller Flåm. Hagen foreslår derfor en lokal avgift per turist og begrensninger som hindrer de største skipene i å gå inn i norske fjorder.

– Vi har vakre ting å tilby, og da tror jeg det er rimelig at byene ilegger en avgift. Og så regulerer man etterspørselen etter hvor mye folk er villige til å betale, sier Hagen til NRK.

Angriper regjeringens cruise-skepsis: – En vanvittig holdning fra en næringsminister

Selv legger han ikke skjul på at en turistskatt og størrelsesbegrensning neppe vil skremme hans egne kunder, ettersom Viking-rederiet satser på mindre cruiseskip og ikke opererer i lavprissegmentet.

Direktør Inge Tallerås i interesseorganisasjonen for cruisenæringen, Cruise Norway, er overfor NRK positiv til en turistskatt, men sier at den må gjelde alle turister og bør gå til å bygge infrastruktur som toaletter og skilting for turister.

Virke reiseliv har tidligere vært positive til turistskatt, mens NHO reiseliv har vært svært skeptiske.

Royal Caribbean-sjefen: – Cruiseturistene har overtatt rollen som «verstinger» dn+


(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.