Japan er verdens tredje største bilprodusent med en rekke verdenskjente merker som Mazda, Toyota, Nissan, Subaru, Suzuki, Mitsubishi og Honda.

Målt i antall solgte biler holder Toyota plassen som verdens største bilprodusent.

Men allerede om fem år kan flere av de kjente japanske bilprodusentene være borte, tror bilanalyselskapet Kelley Blue Book.

Analyselskapet tror en rekke skandaler og økende kostnader kan føre til at det bare er tre eller fire japanske bilprodusenter igjen i 2021, skriver CNBC.

Effektivt

- Jeg tror vi vil se en konsolidering de neste fem årene ned til tre eller fire store aktører til forskjell fra det store antallet små aktører vi har nå. En tredel eller til og med halvparten kan forsvinne helt i løpet av de kommende fem til ti år, sier sjefen for Kelley Blue Books innsiktsavdeling, Karl Brauer, til CNBC.

De dristige spådommene til Brauer kommer rett i etterkant av denne ukens nyhet om at Nissan er på vei til å kjøpe en tredel av aksjene i skandalebefengte Mitsubishi for 1,85 milliarder dollar (15 milliarder kroner).

I april innrømmet Mitsubishi å ha jukset med utslippstester.

- Konsolidering vil ha større effekt fordi bransjen er veldig konkurransedyktig akkurat nå, og hvis du ikke er en stor aktør så vil du ha problemer med å opprettholde nivået på investeringer til forskning og utvikling, forklarer Bauer.

Les også: 130.000 norske biler tilbakekalles

Fengsel og inndragning av gevinst for innsidehandel dnPlus  (+)

Ekspertene triller terninger: Kritiske til oljepengebruken dnPlus (+)

Talent: 19-åringene dropper «friåret» dnPlus  (+)

«Skam»: Noora (16), førtisenes heltinne d2Plus (+)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

 Hørt denne?


Nye airbag-problemer for Honda  

Følg markedet på DN Investor