Nice, Frankrike: -Vi er helt avhengige av å lykkes med denne modellen, sier informasjonssjef i Toyota, Espen Olsen, til de norske journalistene som har tatt turen til den franske rivieraen for å se hva Toyota har gjort med familiebilen Avensis.

Avensis er Toyotas viktigste modell, og den sjette mest solgte bilmodellen i Norge hittil i år, selv om den solgte bedre i fjor, da den endte på tredjeplass. Det er snart fire år siden nye Avensis kom i salg, og derfor får den nå noe Toyota kaller en stor "minor change".

 

På bilprodusent-språket innebærer det å bytte grill, støtfangere og lykter, samt nye felgvalg og et par nye lakkfarger. Så også for Avensis' del, som med nytt frontparti ser tøffere og lavere ut enn forgjengeren. Men det stopper heldigvis ikke der. Toyota har også jobbet med motorene sine, og aller mest har det fiklet på den mest betydningsfulle.

Bedre bestselger-motor
Dieselmotoren på to liter har riktignok mistet to hestekrefter og har nå 124, men dreiemomentet på 310 Nm er beholdt, og kommer faktisk litt tidligere enn før. Og, viktigst av alt; i samme operasjon har også 22 gram CO2-utslipp forsvunnet. Dermed får bestselgermodellen nå et utslipp på 119 gram per kilometer. Til sammenligning har konkurrenten Volkswagen Passat 1,6-liters dieselmotor på 105 hestekrefter som slipper ut fra 113 gram CO2 per kilometer. Men den er adskillig tregere enn Toyota-motoren.

Bilen er relativt kvikk og sterk. Men mellomregisteret byr ikke på de kreftene vi skulle ønske. På høyere turtall er det mer støy enn krefter, så den velfungerende manuelle sekstrinns girkassen må benyttes før du havner i det uføret.

 

Toyota skryter også av å ha forbedret kjøreegenskapene vesentlig, både til fordel for mer komfort og dynamikk. Så umulig det enn høres ut. Bilen oppleves som svært trygg og forutsigbar på veien, den er komfortabel, men vi merket ikke så mye til den bedrede dynamikken. Kanskje med unntak av at styringen virker en smule mer presis, og det føles som man har fått bedre kontakt med veibanen gjennom rattet.

Veiegenskapene er på det jevne i klassen, så Avensis skiller seg ikke spesielt ut i forhold til konkurrentene.

Mer utstyr
Avensis kommer i fire utstyrversjoner, med prisskiller på omkring 20-25.000 kroner. Mest populær tror produsenten selv at nest laveste nivå blir, og da får man det meste man trenger. Det inkluderer navigasjon, aluminiumsfelger, cruice control og regnsensor. Legger man på enda 10.000 kroner får man oppgradert til 17 tommers alufelger, mørke ruter og bi-xenon-lykter.

 

Da ender man opp med en velutstyrt bil med riktig motor til en veiledende pris på 330.000 kroner. Kompensert for utstyr er det en prisnedgang fra utgående modell, og Toyota hevder avgiftsreduksjonen går rett til kunden. Prisverdig tiltak.

I nye Avensis har Toyota også oppgradert interiøret i bilen. Det er fremdeles plast, men den opplevde kvaliteten har blitt bedre, selv om det fremdeles er et stykke opp til de beste tyskerne. Setene har fått bedre, men kanskje ikke bra nok, sidestøtte.

Multimedia til massene
I Avensis videreforedles Toyotas nye satsing på billig multimedia-anlegg, som startet med den nye Yaris. Toyota kaller systemet "Touch & Go", og vi synes det virker som et veldig bra system.

Ikke nok med at du får navigasjon, men i systemet finnes det også ryggekamera og musikkanlegg med telefontilkobling. Systemet er standard fra nest-laveste utstyrsnivå, Advance.

Oppsummert
Summerer man opp leverer nye Avensis en bedre pakke enn noengang. Sammenlignet med konkurrentene, må du betale omkring det samme, men i tillegg får du noe mer utstyr med på kjøpet, samt at Toyotas motor er sterkere enn de fleste konkurrentenes. Ser man ikke så konkret på det, får man også Toyotas rykte med på kjøpet, og tross enkelte nedturer de senere år, er fremdeles Toyotas standing overraskende bra.

Jeg liker den nye versjonen, selv om den ikke utmerker seg i forhold til konkurrentene Volkswagen Passat, Peugeot 508 eller Hyundai i40. Toyota-menigheten blir garantert fornøyd, men spørsmålet er om de har forbedret den nok til at andre biter på?

Salget neste år vil vise det. Toyota tror selv at de vil selge 4.100 Avensis i 2012, noe som vil føre modellen høyere opp på salgsstatistikkene. Akkurat som planlagt.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.