Elbiler stenges ute fra kollektivfeltene på Ring 3 i Oslo under oppgraderingen av flere tunneler som starter 1. juni.

Statens vegvesen har isteden valgt å prioritere framkommelighet for buss og nødetater forbi anleggsområdene på ringveien.

Også på E18 blir det innskrenkede muligheter for elbilførere til å benytte seg av kollektivfeltene. Mellom klokken 6 og 9 om morgenen østover inn mot Oslo og mellom klokken 14 og 18 på ettermiddagen i vestgående retning ut av byen blir det forbudt for elbiler å kjøre i kollektivfeltet.

Vegvesenet opplyser at når oppgraderingen av Smestadtunnelen på Ring 3 starter 1. juni, vil de bygge et eget kollektivfelt forbi anleggsområdet. Her får også nødetater og pasienttransport adgang, men altså ikke elbiler.

– Vi vet av erfaring at tettheten av elbiler flere steder i hovedstadsområdet skaper utfordringer for bussene. Når nødetatene nå også må få plass i de samme feltene, er det ikke plass til elbilene. Vi prioriterer derfor nødetater og kollektivtrafikk, sier prosjektleder Hilde Ulvik.

Når arbeidene på Granfosstunnelen starter høsten 2015, vil begrensninger for elbiler også på strekningen Lysaker-Sandvika bli vurdert.

Tunneloppgraderingen vil pågå fram til 2020, men belastningen for trafikantene vil bli tyngst i 2016 og 2017 med en kapasitetsreduksjon på 55 prosent langs Ring 3.

Les også:
NRK gir sluttpakker til 100 ansatte  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.