Løsningen er å allmenngjøre minstelønnssatsene i tariffavtalene for utenlandske sjåfører innen gods- og busstransport, mener YS.

- Vi velger for første gang å bruke allmenngjøring som virkemiddel, fordi vi ser at noe må gjøres raskt før bransjen utraderes, sier YS-leder Jorunn Berland.

YS-kravet om allmenngjøring for gods- og turbussbransjen i Norge får støtte fra forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

- Mange tiltak er foreslått, men hittil handler de fleste tiltakene i den politiske debatten om tekniske tiltak. Allmenngjøring er det eneste som vil gjøre lave lønninger og dårlige arbeidsvilkår ulovlig, sier Furøy.

Berland viser til at turbussjåfører med dagens regelverk kan risikere å få kun 30 kroner i timen uten rettigheter til helgefri mens de jobber under turistsesongen i Norge. Hun krever minstelønn på 148 kroner i timen for turbussjåfører, samt helligdagstillegg og tilstrekkelig overnatting. Godssjåfører må få en minstelønn på 156,57 kroner i timen samt diettpenger, krever YS. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.