Investor og styremedlem i Hydrogen-stasjonselskapet Nel, Øystein Stray Spetalen, mener markedet for hydrogendrevne biler vil vokse betydelig over tid og at slike biler vil vinne frem i konkurransen med batteridrevne biler grunnet lavere kostnader.

Tesla-grunder Elon Musk sa under samferdselsdepartementets konferanse torsdag at han ikke hadde tro på hydrogen, og at det for ham er så klart som dag og natt at fornybar energi og batterier er den beste løsningen. (saken fortsetter under)

Tesla-Gründer Elon Musk blir målløs da han blir spurt om produksjonen kan flyttes til Norge: «Em...the... em...the, the, yeah he...»
Selv om norsk kraft skulle være renest i verden, har Elon Musk tydeligvis andre grunner til å tvile på om det er lurt å produsere elbil Norge.
00:45
Publisert:
 

- Kommer gradvis

Spetalen er ikke enig og venter at markedet for hydrogenbil vil øke gradvis, før det setter fart.

- Dette markedet kommer gradvis. For ti år siden var Think verdens mest moderne batteridrevne elbil, når dette først begynner å bevege seg vil det gå fort, sier han.

Han viser til at de store tyske produsentene kommer raskt inn i markedet for batteridrevne biler nå, og venter at tilsvarende vil skje for brenselcelledrevne biler over tid.

- De store produsentene sier at elbilene de produserer nå er forløpere til hydrogenbilen. De sier de vil bytte ut litiumbatteriet med brenselsceller, sier han.

Lavere kostnad

Når det kommer til konkurransen mellom hydrogen- og batteridrevne elbiler betyr ikke virkningsgraden for hydrogenbiler, som er lavere enn for batteridrevne biler, noe, på grunn av den lavere kostnaden, mener Spetalen.

Vektfaktoren trekker også i favør hydrogenbiler. Man trenger meget høy batterikapasitet, med korresponderende vektøkning, for å kjøre samme distanse med en batteridrevet bil som med en som er drevet av brenselscelle, fremholder han.

- Selv Elon Musk sier at det er vanskelig å få vekten ned mer enn 20-30 prosent for et litiumbatteri, påpeker Spetalen, og legger til at litiumprisene øker.

Av andre faktorer som driver fremveksten av hydrogen som drivstoff i seg selv, nevner Spetalen at det er svært mye overskuddsenergi fra sol og vind som man ikke får lagret i dag.

- En batteripark koster 10 ganger så mye som en hydrogenpark med samme lagringskapasitet. I tillegg er batteriet brent ut innen ti år, mens en hydrogenpark som Nel har, som Hydro bygget i sin tid, har stått i 50 år, sier han.

Advarer

Norges største bilimportør, MøllerGruppen, mener at batteridrevne elbiler og ladbare hybridbiler vil dominere i markedet fremover. Hydrogendrevne biler er en del av løsningen, men først om en del år, mener selskapet.

- Jeg reiser rundt på mange bilutstillinger. For noen år siden var det mange hydrogenbiler, men de to siste årene har det vært mindre av det. Jeg tror de neste fem til ti årene blir dominert av elektriske biler, med lengre rekkevidde enn i dag og ladbare hybridbiler, sier direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar Paul Hegna i MøllerGruppen under dagens transportkonferanse.

Han tror ikke det blir en kamp om drivstofftyper, men det vil bli mange teknologier som kan tilby lavutslipp.

- Hydrogen er også en del av løsningen, men jeg tror det er noen år før vi kommer dit. Akkurat nå er det bare Toyota og Hyundai som selger slike biler. De neste to tre årene år kommer også BMW, Mercedes og Audi med slike biler, men da bare store varianter i svært begrenset antall, sier han.

Hegna påpeker at Toyota, som han mener ligger lengst fremme i utviklingen av hydrogenbiler, har planer om å produsere 30.000 slike biler i 2020.

- Det tilsvarer 0,3 prosent av Toyotas volum, sier han.​

Les også: Mitsubishi-aksjen stupte etter razzia

Musk: - Selvkjørende biler er nøkkelen

Tesla-sjefen: - Norge er pionerer

Se DNtv:

Tesla-sjef Elon Musk i Oslo: Norge er i en unik posisjon
Vannkraft gjør Norge unikt posisjonert i verden til å kunne finansiere grønnere energi og transport i fremtiden, sa Tesla-gründer Elon Musk på regjeringens konferanse om fremtidens transportløsninger og omstilling til lavutslippssamfunnet.
08:12
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.