Skyssdelingsappen Uber har hentet inn 7,5 milliarder kroner i ny finansiering fra store investorer. Kapitalinnhentingen verdsetter selskapet til over 110 milliarder kroner – mer enn bilutleieselskapet Hertz. Nye byer over hele verden skal inntas.

Skyssdelings-appen til Uber gjør det enkelt for passasjerer i en rekke amerikanske byer å få kontakt med sjåfører med ledige biler rett fra mobiltelefonen. (Foto Rafiq Maqbool/AP/NTB Scanpix)
Skyssdelings-appen til Uber gjør det enkelt for passasjerer i en rekke amerikanske byer å få kontakt med sjåfører med ledige biler rett fra mobiltelefonen. (Foto Rafiq Maqbool/AP/NTB Scanpix)
Det er under fem år siden Uber ble unnfanget i San Francisco. Forretningsideen var opprinnelig å la brukere leie limousiner som hadde ledig kapasitet. Nå er selskapet i ferd med å knuse drosjekarteller over hele verden.

Hurtigvoksende selskap

De private investeringsselskapene Blackrock, Summitt Partners, Fidelity Investments og Google Ventures har forpliktet seg til å investere 1,2 milliarder dollar i Uber.

Dette verdsetter selskapet til 18,2 milliarder dollar – og er dermed ett av de mest verdifulle startup-selskapene i Silicon Valley. Til sammenligning er bilutleieselskapet Hertz verdt 12,4 milliarder dollar.

- Uber er et av de raskest voksende selskapene noensinne. Vi tror det er store muligheter for fortsatt vekst, sier talskvinne Joan Miller hos Summit Partners til Reuters.

Møter motstand

Uber ønsker å ekspandere kraftig, men de møter motstand i en rekke byer over hele verden. De er saksøkt av drosjeselskaper som frykter konkurransen. I mange byer må drosjeselskaper ha egne bevilgninger for å kunne drive drosjevirksomhet.

Uber har omgått disse reguleringene ved å etablere limousineselskaper som inngår kontraktfestede avtaler med kundene for å plukkes opp på et bestemt sted. I blant annet California drives Uber som en skysstjeneste hvor de kun formidler skyss mellom «venner» som skal til samme sted.

- Dette er trolig den raskest voksende internasjonale ekspansjonen jeg noensinne har sett fra en selskap som er støttet av venture-kapital, sier investor Bill Gurley hos investeringsselskapet Benchmark, som har en av de første investorene som trodde på Uber-konseptet i 2010.

Fleksibilitet

I løpet av det siste året har selskapet ekspandert kraftig og er i dag å finne i 37 ulike land og rundt 130 byer. De er i ferd med å innta kaotiske asiatiske storbyer og tar opp konkurransen med lokale karteller.

Tjenesten ble introdusert i Bangkok tidligere i år.

- Jeg bestemmer selv når jeg skal jobbe, alt administreres elektronisk via iPaden og jeg slipper ventetid. Kunden er på plass idet jeg kommer, sa den thailandske Uber-sjåføren Kanjana under en tur i Bangkoks gater nylig.

Via appen Uber, som finnes for Apple- og Android-smarttelefoner, kan brukerne bestille en bil. GPS sørger for toveis kommunikasjon mellom kunden og bilen. Via skjermen får de beskjed om når den kan forventes å ankomme og bilen kan også følges underveis på smarttelefonen.

Kredittkortinformasjon legges inn av brukeren ved registrering og en kvittering kan automatisk lastes ned minutter etter at turen er ferdig.

- Vi slapper diskusjoner om pris. Det forventes heller ikke tips, sa Kanjana etter en syv kilometer lang tur gjennom Bangkoks bygater til rundt 60 kroner – rundt 30-40 prosent dyrere enn hva en standarddrosje koster.

Selskapet har foreløpig ikke annonsert noen lansering i Norge.

 

Les også:
Fester for Rema-penger
Nå ber Cameron Sverige om hjelp
Telenor vil ikke lage overvåkningsrapport  (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.