- El-sykkelen får en helt ny gruppe mennesker til å begynne å sykle, sier Rune Gjøs til DN Aktiv.

Lederen i Syklistenes landsforening forteller at omsetningsverdien på el-sykler i Nederland i 2010 var høyere enn for vanlige sykler. Trenden er på god vei inn i Danmark, med stø kurs mot til Norge.

Ny konebil
- Jeg ser flere og flere på slike sykler nå, og jeg spår den en stor framtid her til lands. Det blir den nye konebilen, sier han.

Flere av de største norske byene har en spredt bystruktur, og med el-sykkel kan lengre distanser tilbakelegges.

- Du kan sykle flere mil, og også i oppoverbakker, uten å svette på ryggen. El-sykkelen har på mange måter mye med sykkelkultur å gjøre, sier Gjøs.

Uten svette
- Det er særlig voksne mennesker som faller utenfor birkensegmentet som er målgruppen. De er det mange av. Ikke alle har som mål å komme svett på jobb, sier Gjøs.

En elektrisk sykkel er en "vanlig" sykkel som har fått en hjelpemotor satt inn i navet. Motoren er relativt stillegående og diskré, og fungere kun når du tråkker på pedalen.

Det blir et forsmedelig faktum for mange, når man med puls i 180 og stivt blikk – blir frasyklet av bestemor med kurv på rattet og et smil om munnen i motbakkene.

- Litt av treningseffekten blir borte, men du må fortsatt tråkke, presiserer Gjøs.

Tror på boom
Norge er tradisjonen å bruke sykkel som sport, ikke transport. Derfor har foreløpig ikke salget av el-sykler tatt av.

-Sportsbransjen har ikke fanget opp el-sykkelen ennå, men det kommer, håper Odd Arne Steffensen, daglig leder ved Beach Mountain AS – en av landets største importører av el-sykler.

Før bar disse syklene preg av dårlig teknologi og sliten styling, og falt utenfor radaren til sportsforretningene.

- Dagens el-sykler holder en helt annen standard, og ser ut som helt vanlige sykler. Jeg anslår at det selges cirka 2000 el-sykler i året, men det er kun snakk om tid før salget eksploderer, tror Steffensen som sier han stadig ser flere tråkker rundt i Trondheim by på slike.

- Prislappen har også vært for stiv til at det er aktuelt for mange. En god el-sykkel kostet fort 18-20000 kroner før. Nå får man tilsvarende til 10 000 kroner, sier Steffensen.

Ny målgruppe
Daglig leder i Sportsbransjen AS, Trond E. Hansen, deler Norge inn i 20-60-20 hva angår fysisk aktivitet. De første 20 er de treningsivrige som følger alskens helseråd og trener ofte. De 60 midt mellom er av og på-trimmerne, mens de siste 20 er de som heller vil dø enn å være fysisk aktive; de som synes å trene er det kjedeligste som finnes.

- Slik er bilde av Norge nå, og det er i stor grad de siste 20 som blir målgruppen for el-syklene. Men dette er brukere som neppe vil betale 12-13 000 kroner for en sykkel, sier han til DN Aktiv.

- Men vi har prøvd å få fram det glade budskap. El-syklene er fantastiske for helse og miljø, og jeg synes det hadde vært et genialt trekk å gi syklene ut på resept, sier Hansen.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

- Ikke gjør som Lance

Vil skape sykkelboom i Sverige

Råtass til 120.000 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Nå dine treningsmål - Meld deg inn i DN Aktiv klubb