Om fem til ti år er det trolig slutt på festevoks og klister, mener distriktssjef Dag Ivar Hovde i Elbe Normark as.

Elbe Normark er importør av Peltonen ski og skismøringen Rex fra Finland. Allerede neste vinter vil han lansere den finske turskien Peltonen med første generasjons nanosåle i Norge.

- De er litt dyrere en vanlige ski, men til gjengjeld slipper man jo å kjøpe skismøringen vår, sier han.

 

Danker ut smøring
Med ti prosent andel av skismurningsmarkedet er Rex nummer to i Norge etter Swix. Hovde mener fremtiden ligger i utvikling av hightech skisåler mer enn streben etter stadig mer avanserte feste- og glidevokser.

- På mange måter konkurrerer vi med oss selv. Vi vil trappe ned på smøring og opp på avanserte såler, sier han.

En forsiktig lansering av skien i vinter førte til at 2000 par ski forsvant på få dager. Neste år budsjetterer han med 15.000 par. I Norge blir det årlig solgt cirka 350.000 par ski. I første omgang satser Peltonen på massemarkedet og på barneski, der Peltonen sikter mot 70 prosent markedsandel. Han medgir at nanoskiene foreløpig ikke holder mål for de helproffe.

Hovde mener det ikke har skjedd noen utvikling på skimarkedet de siste 30 år.

- Først kom voksen, deretter smøretapen. Neste naturlige steg er nanosålen. Den er garantert holdbar i 2000 kilometer, men holder fint i 4000 kilometer. Det unike med nano er et den gir både gli og feste, sier han.

Alle forsker
Den tidligere OL- og VM-vinneren Terje Langli er ansvarlig for vinterproduktene til Elbe Normark. Han har også vært smøresjef for landslaget i langrenn. «Fantastisk» kaller han nanoskiene. Han er ikke i tvil om at også proffe langrennsløpere vil bruke smørefrie ski om få år.

- Det testes og forskes intenst på dette. Ingen vet hva de andre holder på med. I dag er det smøreprodusentene som forsker mest på nye typer såler, sier han.

Langli opplyser at flere eliteløpere har slike ski i dag, men vil foreløpig ikke bruke dem i renn. Trolig vil eliteløperen Oddbjørn Hjelmeseth benytte Peltonens nanoski for første gang i renn neste år.

- Vi har allerede mange positive tester blant både norske og finske eliteløpere. Gliden sitter, men på endel såler mangler det litt på frasparket, sier han og spår at hver eliteløper snart vil ha fem-ti par smørefrie ski tilpasset ulike snøforhold.

DNtv Slik velger du riktige ski:

Swix samarbeider
Markedslederen Swix holder kortene tett mot brystet. Swix har 80 prosent av smøringsmarkedet som årlig er på cirka 100 millioner kroner. Bak Swix står Johan H. Andresens investeringsselskap Ferd.

- Det er endel forskning på området. Det kan komme løsninger som funker, sier salgssjef Bjørn Håkenrud i Swix Sport as.

Han opplyser at Swix samarbeider om nye typer såler med ulike skiprodusenter.

- Swix forsker også selv på ulike såletyper, opplyser han,

Håkenrud understreker at fullstendig smørefrie ski som sikrer både topp feste og topp glid er svært vanskelig å få til, fordi snøen og snøkrystallene forandrer seg hele tiden. Men han ser for seg en fremtid med to hovedgrupper ski. Den ene er for toppløpere og halvproffe løpere som hver har mange spesialski og bruker enda flere smøringstyper enn i dag. Den andre gruppen - massemarkedet - vil få enklere konsepter med ulike smørefrie ski. Han viser til Fishers Zero smørefrie ski for nullføre som allerede er blitt en suksess.

DNtv Slik smører du skiene på kaldt føre:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.