Det er rekordpåmelding til Oslo Maraton i år, før helgen meldte arrangøren at de for første gang har over 20 000 påmeldte til arrangementet. Blant bedriftene som kupper mange av årets plasser, er Krogsveen. Den er en av bedriftene som har over 100 personer på deltakerlisten.

– Jeg føler presset. Alle skal delta, sier eiendomsmegler Kjersti Myhr Ekern (29) i Krogsveen.

Trener sammen
Hun har aldri tidligere deltatt. Nå er hun med to kollegaer på sin aller første intervalltrening.

– Jeg har aldri vært noen løper. Jeg har ikke likt det, men nå må jeg stille opp, sier hun.

– Her pleier vi å ta noen drag, sier Andreas Viland (33).

Han er ansvarlig for nyetableringer hos Krogsveen. Sammen med daglig leder Dan-Christian Jensen (29) ved Krogsveen på Hasle, pleier han å trene i Tøyenparken. Nå har de rekruttert med seg debutanten Ekern.

Eiendomsmeglerkjeden er en av bedriftene som har sikret seg mange plasser i årets løp. Av rundt 270 ansatte, er 120 påmeldt. Det fører til mye snakk om løping på jobb. Flere trener sammen mot løpet, ifølge trekløveret.

– Å være megler er ikke noen 8–16 jobb, så det blir litt sporadisk trening. Men det hjelper å trene sammen, sier Jensen.

Både han og Viland deltar i Oslo Maraton for tredje gang.

– Hvordan klarer dere å få med nesten halvparten av alle ansatte?

– Vi er jo konkurransemennesker, alle sammen, sier Viland.

– Dessuten har det har gått sport mellom kontorene. Man vil slå de andre, sier Jensen.

Fra hans kontor skal alle delta. Den store deltakelsen skyldes også at Oslo Maratons hovedsponsor, Danske Bank, eier Krogsveen. Siden 2004, da 1500 løpere deltok i Oslo Maraton, har arrangementet vokst hvert eneste år, til 17.738 deltakere i fjor. Seks uker før startskuddet går, er det over 20 000 påmeldte.

Bedriftsøkning
– Vi tror på over 20.000 deltakere. Påmeldingen har ligget 50 til 60 prosent foran fjoråret, forteller Siri Wormdahl.

Hun er pr- og markedssjef i sportsklubben Vidar, som er arrangør.

– Vi har stengt påmelding for halvmaraton og helmaraton nå. Det er utsolgt. Det har vi ikke måttet gjøre på mange år, sier Wormdahl.

Markedssjefen beklager at mange som har lyst til å løpe som ikke får mulighet.

– Dessverre, men sånn blir det når vi ønsker å gjennomføre et bra løp, sier hun.

En stor del av økningen i antall påmeldte kommer fra bedrifter som kjøper opp plasser, ifølge markedssjefen. Hovedsponsoren Danske Bank har rundt 250 deltakere meldt på.

– Det er helt tydelig at det er noe som har skjedd de siste årene. Vi mottar påmeldinger fra bedrifter i hele Norge, store og små, sier Wormdahl.

– Det har skjedd mye innenfor næringslivet. Det er ikke bare slik at man leverer ut et treningskort lenger, sier Wormdahl.

– Vi ser er at de er med hele året, de deltar i løpegruppene som er gratis, de er med på veiledningen vår, de er med på å engasjere folk i bedriftene.

Felles mål
At bedriftene kupper så mange plasser, mener de løpefrelste krogsveenansatte bare er positivt.

– Det at folk kommer igang og er i bedre form gjør at man er mindre syke, sier Andreas Viland.

– Dessuten er det bra å ha et mål å trene mot felles i bedriften, sier Jensen.

– Jeg hadde garantert ikke løpt like mye om jeg ikke skulle delta i halvmaraton, sier han.

Les flere saker på DN Aktiv

Ansiktenes klare tale

- De vet ikke hvor de skal

Ekstremturisme til topps (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.