– Noen er morgenfugler og andre liker å trene på kvelden. Rent fysiologisk er nok kroppen litt mer i gang på kvelden, blant annet fordi kroppstemperaturen er litt høyere enn på morgenkvisten. Men jeg er usikker på om dette har noen som helst betydning for treningsutbyttet, sier Jonny Hisdal, fysiolog og forsker ved Oslo universitetssykehus Aker.

Det finnes lite forskning som slår fast hvorvidt man får best effekt av å trene på morgen eller kveld. Forskningen som finnes, viser til generelt små forskjeller, uavhengig av hva man trener.

Marginalt bedre på ettermiddagen

– Det nok litt sprikende resultater på effekten, bekrefter Truls Raastad, professor i seksjon for fysisk prestasjonsevne ved Norges idrettshøgskole (NIH).

Riktignok viser en studie han har vært involvert i, at de som trente styrke på ettermiddagen hadde en noe bedre effekt enn de som trente samme økt på morgenen.

– Men forskjellen var så marginale, og effekten av styrketreningen var så god uansett når man trente, at det nok heller koker ned til når på døgnet man trives med å trene, sier han.

Henning Ofstad Ness, lektor i idrettsfag og doktorgradsstipendiat ved NTNU, påpeker også mangelen på entydige svar i forskningen. Ifølge han har hovedinteressen blant forskere vært på styrketrening, siden man vet at hormonelle nivåer, som for eksempel testosteron, varierer gjennom dagen. Testosteron er viktig for proteinsyntesen i musklene, og stimulerer til økt styrke og muskelvekst.

– Det er vist at det er noe høyere testosteronnivå om morgenen. Men samtidig, stresshormonet kortisol er også aktivt om morgenen. Kortisol er på en måte muskelnedbrytende, og har en motsatt effekt av testosteron. Derfor kan man likevel ikke forvente at man blir sterke av å trene styrke på morgenen enn på kvelden, sier Ness.

Viktigere at man trener

Lektoren mener at det som taler for sen styrketrening, er at aktivitetene tidligere på dagen kan ses på som en slags oppvarming før økta. Aktive dager der man får brukt kroppen, vil kunne smøre ledd og øke bevegeligheten i muskler og sener.

– Dette kan man selvsagt også få til om morgenen dersom man varmer opp variert og grundig, sier han og legger til at det aller viktigste med trening, er at man faktisk trener. Og hvis man har tid, og liker best å trene om morgenen, så bør man gjøre det. Og motsatt hvis man er et kveldsmenneske.

Professor Raastad holder på samme prinsippet for utholdenhetstrening, altså at effekten avhenger av preferansen til den som skal trene. B-mennesker vil trolig få mer igjen av å trene på ettermiddagen eller kvelden, mens A-mennesker kan få full effekt av utholdenhetsøkten om morgenen.

Dropp frokost, eller skru opp intensiteten

Raastad viser videre til forskning som antyder at en utholdenhetsøkt blir en tøffere påkjenning for kroppen dersom man utfører den uten å ha spist frokost først, sammenlignet med effekten av samme løpetur med frokost innabords – eller på ettermiddagen – når man har litt karbohydrater i muskulaturen.

– På den måten kan man si at det gir bedre effekt å trene utholdenhet på morgenen uten å ha spist frokost. Eventuelt, dersom man ønsker å trene etter frokost eller senere på dagen, kan man fint få ut samme effekten, men da må man altså skru opp intensiteten på økten litt, dersom man skal få samme utbytte av den, sier Raastad.(Vilkår)

Løper med 20 kilo kjetting rundt halsen
Tenkt på å starte med hinderløp? Ekteparet Mari og Martin Weider bruker 150 000 kroner i året på å løpe hinderløp verden over. Her gir de deg noen tips til den krevende idretten.
03:23
Publisert: