Birkebeinerrittet er prestisje for mange, og en god tid i birken gir status i gjengen. Også blant de mange tusen som ikke klarer merket i rittet er det veldig mange som ønsker å forbedre sin egen tid eller sykle fortere enn kollegaer og venner.

Da er det detaljene som teller, og det er mange feller du kan gå i som vil sørge for at du bruker lenger tid enn nødvendig på rittet.

Treningen
Dette er selvfølgelig unnagjort og du får ikke gjort så mye mer nå enn å trene bra inntil en uke før rittet, og deretter roe ned den siste uka for å skaffe deg overskudd. Ikke vær redd for å miste formen selv om du ikke trener i dagene før rittet. Du må samle overskudd nå for å kunne gi alt over fjellet. Ta deg en kort rolig tur dagen før du reiser til Lillehammer eller Rena, og la det samtidig bli en sjekk på at alt på sykkelen fungerer som det skal.

Utstyret
Sykkel, hjelm, sko, sekk og alt det andre du skal ha med deg over fjellet må være i topp stand før du reiser Birkebeinerrittet eller FredagsBirken. Det finnes service på Lillehammer og Rena, men der blir du garantert ikke alene i køen. Dessuten får ikke evt nytt utstyr på sykkelen satt seg skikkelig før du skal over fjellet. Gir- og bremsewire vil strekke seg litt, og da vil du oppleve dårlige bremser og gir som ikke er treffer der det skal. det taper du garantert tid på.

Ta en tur innom en sykkelekspert som ser over sykkelen din tirsdag eller onsdag før rittet.

Se også - Mekketips fra Rune Høydahl.

Se også - Sjekk sykkelen nå!

Oppvarming
Med en time igjen til start må du ta en siste sjekk på utstyret, du må komme deg på do, spise og drikke litt, og ikke minst varme opp noe. Det er ikke lett å finne tid til å varme opp på Rena, men å få syklet 10-15 minutter før du går inn i startslusen bør du klare. Oppvarmingen vil gjøre at kroppen din er klar til belastningen som kommer, og den slipper å få et sjokk når du tråkker deg oppover de første motbakkene.

Når du først er inne i startslusen blir det litt stillestående venting før startskuddet går. Drikk også litt mens du står her. Det er uhyre viktig å ha litt på lager når du først er i gang, for opp de første bakkene har du nok med å hive etter pusten.

Starten
Alle blir i fyr og flamme når startskuddet endelig går. Et års trening skal utløses og hele startfeltet yrer av iveren etter å komme seg avgårde. Du hører sko som klikker seg fast i pedaler, et dekk som pungterer, noen som detter og andre som roper "løype". Det viktigste for deg er å ta det med ro. Birkebeinerrittet og tiden du skal forsøke å sykle på avgjøres ikke ut fra start. Hold hodet kalt, finn noen som sykler i ditt tempo og heng deg på dem. Hvis du synes det går sakte så er det helt ok. melkesyre og utkjørte bein i bakkene opp mot Skramstad betyr at du kommer til å tape mye tid i resten av løypa.

Feltkjøring
Et triks for å spare inn tid er nemlig å kjøre i felt og la andre hjelpe til med å dra deg frem. Ligger du på et hjul kan du spare mye krefter som du får bruk for senere. Bare husk at du også tar din del av å dra. I ritt vil det faktisk lønne seg å vente med å sette skikkelig fart til man har med seg to tre andre ryttere og kan begynne å kjøre sammen. Det å kjøre i felt får du ikke trent på alene. Som Jan Olav Beitmyren sier i artikkelen "Krav til kjørestyrke" på treningsmagasinet.no: "- Du må øve på å kjøre i felt og bli trygg på å ligge på hjul. Det er viktig å tilegne seg erf#229 fra hva som skjer i felt slik at ulykker ikke oppstår."

Begynn med dette allerede ut fra start og opp mot Skarmstad. Det vil lønne seg.

Se også - Slik sykler du i felt.

Mat og drikke
Veldig viktig. Vi skrev tidligere at du må huske å spise og drikke helt opp til start. Når du først er i gang må du huske på å drikke hele veien. Bruk klokka og få i deg noe drikke hvert 10. minutt. En liten sup av drikkeflaska er bedre enn å vente til en matstasjon og drikke masse der. Husk at du kan fylle opp drikkeflaska på matstasjonene. Hvis du er nøye med å spise og drikke hele veien så vil du sjelden gå tom, og du har krefter hele veien. Går du tom vil du tape masse tid, og både motivasjon og konsentrasjon blir vanskelig.

Se også - Slik spiser du før rittstart.

Uredd
Det finnes tøffe utforkjøringer i Birkebeinerrittet, og her vil de rytterne som tør å stå på litt ta mye tid på de som bremser mye eller går. Men ikke gør noe du ikke har full kontroll på, det kan gå fyktelig galt. Eliteyttere som står og sykler på det tyngste giret ned ballettbakken har trent på dette i mange år, og de har helt andre forutsetning i form av utstyr og erf#229 til å klare dette uten uhell. Men å kanskje sykle litt raskere ned noen terrengpartier, eller å tørre å gi litt ekstra i motbakkene skader ikke.

Spar tid
Alle punktene over vil gjøre at du sparer litt tid i forskjellige deler av løypa, og gjør at du har muligheten til å komme i mål på en tid som er slik du ønsker - eller litt bedre. Du har derimot ingen mulighet til å gjøre noe med vær og føreforhold. Sterk motvind, regn og sølete underlag vil selvfølgelig gjøre at rekordtiden kan ryke. Men samtidig så kan medvind og perfekt underlag gjøre at rekorden er inn rekkevidde.

Les også:Jobbsykling gir stor helseeffekt

Rådyr moro på to hjul(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

Kom i god form med treningsklubben Flytsonen