Skifte av jobb har gitt Kim Finseth store utfordringer med å følge opp syklingen, og nå har det en stund blåst bokstavelig talt heftig rundt den manglende treningen.

– Formen er ikke på bunn, men den er vel ikke helt på topp heller. For å være ærlig, så går det ikke noe særlig. Jeg merker det er lenge siden jeg har syklet nå, sier Finseth som forteller om storm i kastene utenfor arbeidsplassen når DN prater med ham.

For gjennom opplæring i vikariatet for Kystverket er Finseth i januar og februar utplassert på Kvitsøy i havgapet vest for Stavanger som maritim trafikkleder. Og nå pendler han mellom Tønsberg og Rogaland.

– Nå er det ikke store øya. Den er tre-fire kilometer på vei, grus og stier fra en ende til den andre, sier Finseth.

Foreløpig er han uten sykkelen på øya. Han håper imidlertid å få med seg sykkelen neste gang han drar ut dit. Tiden frem mot mars kan bli tung for prosjektet, selv om han skal forsøke å kompensere litt med noen styrkeøvelser de første ukene.

– Selv om jeg får veldig dårlig samvittighet, kjenner jeg at jeg har like lyst til å sykle Birken og er like innstilt på å fullføre, sier Finseth.

Følte treningseffekten

DN fulgte Kim Finseth gjennom starten av prosjektet da han fikk utlevert elsykkelen og deretter gjennomførte en kondisjonstest. Da hadde han ikke gjennomført det han ville kalle for en skikkelig treningsøkt på to år.

– Jeg følte det hjalp. Nå var resultatene på testen dårlig at det var et bra utgangspunkt for å føle at det skal gå rett vei. Jeg merket at det ble lettere og lettere da jeg syklet, og at det hjelper med elsykkel. Over 26 kilometer i timen slutter motoren å bidra, så på flatmark og nedover ble det mye tråkking, sier Finseth, som syklet frem og tilbake til jobb og en kveldstur i ukedagene, samt en tur i helgene da han virkelig fant rytmen.

Trenings og helsefysiolog Jacob Aspelin (til venstre) på Volvat Medisinske Senter testet Kim Finseths kondisjon før elsykkelprosjektet dro i gang.
Trenings og helsefysiolog Jacob Aspelin (til venstre) på Volvat Medisinske Senter testet Kim Finseths kondisjon før elsykkelprosjektet dro i gang. (Foto: Mikaela Berg)

Hjemme har kona holdt kalenderen oppdatert med nedtelling til Birkebeinerrittet, og Finseth har kjent litt på stresset ettersom det også ble så dårlig med sykling de siste ukene før og etter jul.

Advarer mot skippertak

Ideen med å finne en motivert og utrent person, og gi vedkommende en elsykkel i ett års tid – og så se om personen klarer å fullføre det 86 kilometer lange terrengrittet fra Rena til Lillehammer, kom fra lege og forsker Stian Lobben ved Universitetet i Bergen.

Tanken har vært at Finseth skulle følge et opplegg som har tatt sikte på noe intervalltrening som supplement til tiden på elsykkelen de siste månedene før konkurransen.

– Jeg tror han er i litt bedre form, men dersom man får noen avbrudd går det fort tilbake. På fire-fem uker er man i praksis tilbake på null hvis man har lite grunnlag. Formen faller dobbelt så fort som den bygges opp, sier Lobben.

Han advarer mot skippertak, som lett kan føre til skader.

– I løpet av ett år kan man gjøre store fremskritt. Treningsstudier har som oftest gått over tre måneder og man har eksempler på enkelte forsøkskaniner som har doblet sin kondisjon. Men det er store individuelle forskjeller på respons på trening, sier Lobben.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.