Jo Espen Bjerk, elbil-designeren bak Buddy, er leder i Norsk Elbilforening og driver butikken Electric Vehicle Oslo fra sine lokaler på Storo. Fra en forsiktig start i fjor høst, har EVO denne våren i snitt solgt en ny elsykkel hver eneste dag siden snøen gikk.

Bjerks kunder nyter skyvet i motbakkene som 250-watts motorene fra Bosch og Panasonic varter opp med. Der er toppfarten irrelevant, så lenge de kan komme fram uten å svette.

Revolusjon
- Jeg er på nippet til å si at de nye elsyklene som kommer nå, er en av de store revolusjonene innen persontransport. Vi ser at folk kjøper elsykkel, parkerer bilen og begynner å sykle til jobb – fordi det plutselig blir praktisk mulig å gjennomføre, takket være elmotoren.

Med firmaslagordet "Quiet is the new loud" er Bjerk en ivrig forkjemper for elektriske kjøretøyer. I sitt brede sykkelutvalg har han alt fra rimelige turmodeller til en spansk carbonracer på 15,9 kilo – trolig verdens letteste serieproduserte elsykkel.

Men når Bjerk kontakter de etablerte sportskjedene, er det liten entusiasme å spore for syklene med elektrisk assistert framdrift.

Mye skjer nå
- Skepsisen er tredelt: Noen avfeier elsykler som juks, ut fra et perspektiv der sykkelen kun skal være et rent treningsapparat framfor et transportmiddel. Andre har et bilde av at de her vil tiltrekker seg "feil" kundegruppe som sportsbutikk. Noe som ikke stemmer med vår virkelighet. Mens andre igjen har sett billige, kinesiske elsykler av luguber kvalitet, og stempler dermed hele kategorien som tvilsom. Men de som følger med i timen, ser hva som skjer nå, hevder Jo Espen Bjerk.

- Og det er interessant å notere seg at det skjer utenfor de etablerte sykkelforhandlerne.

Det kan administrerende direktør Trond Evald Hansen i Sportsbransjen AS bekrefte. I bransjeorganisasjonens egne oversikter ruller fortsatt elsyklene under radaren, uten noen synlige utslag på de offisielle salgsstatistikkene. I et marked der det hvert år selges mellom 360 000 og 390 000 nye sykler, skal det også noe til.

- Elsykler er et fantastisk konsept på alle måter, men de har fortsatt et problem, og det er prisen. De som vil ha mest nytte av elsykler, er ikke villige til å bla opp et femsifret beløp. Men når teknologien modnes og prisene kommer ned, vil mye skje, mener Hansen.



Les flere treningssaker på DN Aktiv

Proffsyklist slakter norske bilister

Tråkker til i Tour de Finance (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.