- Klatrekroppen er nok ganske nære kroppsidealet mange søker nå. Man ser trent ut uten å ha kjempestore muskler, sier trener på det norske landslaget Stian Christophersen.

Etter flere oppslag i mediene i fjor om klatrekometen Magnus Midtbø har han merket at interessen har økt betraktelig.

- Vi er det raskest voksende forbundet i Norge på medlemstall. Det er virkelig blitt stor interesse for å klatre. Da jeg startet opp for over 15 år siden kunne jeg navnet på omtrent alle som hadde klatresko. Nå er sentrene stappfulle. Vi har sett tendensen de siste årene, men Magnus Midtbø har nok fenget folks oppmerksomhet, sier Christophersen.

 

Han spår flere klatresentre i de store byene i årene fremover.

- Ja hvis det fortsetter som nå så må vi ha mer plass.

Hvilke forventninger har folk til klatring?

- Jeg tror mye går på at man får rask progresjon. Overkroppstreningen er så god og annerledes fra det mange er vant med, at effekten av å begynne å klatre er stor. Kroppen blir gjennomtrimmet på en funksjonell måte, og det er langt fra store bolemuskler som blir resultatet, sier han.

Se video øverst i saken!

DN Play: Se flere treningsvideoer og bildeserier her!

Sterke underarmer
Klatring stiller store krav til lokal utholdenhet. Mens maratonløperen gradvis tapper kroppens energilagre, er det klatrerens underarmer som først får kjenne på melkesyren.

- Men de er trenbare. Steinharde underarmer er vanlig hos klatrere. Fingre og underarmer går i ett, og må være sterke og holde ut lenge. Etter en økt med klatring kan dette området være så sårt at det er vondt bare å komme borti ting. Men jeg tror man herdes fort, sa Magnus Midtbø til DN i fjor sommer.

Da viste han hvordan man gjør hangups med én finger og andre ekstreme øvelser. Les saken her.

Den relative styrken er høy hos eliteklatrere ettersom de må støtte og løfte hele kroppen med varierte fingergrep, og tillegg utføre komplekse vertikale og horisontale bevegelser. Derfor trener Midtbø sjelden med vekter.

 

Han har stor tro på å trene periodisk, og mener mange trener seg svakere ved å pøse på med trening daglig.

- Og du trenger overhodet ikke stål for å bli sterk. Hvis jeg trener med vekter legger jeg bare på meg i kroppsvekt, sa Midtbø.

Sjekk video av Midtbø som gjør slyngeøvelser for klatrere her.

DN Play: Se flere treningsvideoer og bildeserier her!

Les flere saker på DN Aktiv

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.