Samme dag slaktes Oslo på nytt som sykkelby. Ifølge en fersk undersøkelse fra Syklistenes Landsforening havner hovedstaden på 27. plass av 30 store byer i Norge når syklistene selv skal vurdere sin by.

Les også: Her er landets beste sykkelby

- Ligger etter
- Jeg mener vi ligger langt etter, sa Stoltenberg da han åpnet den nye sykkelbroen langs E18 på Lysaker. Broen skal gjøre det lettere for folk å velge sykkel fremfor bilen til og fra jobb.

- Dette vil vi ha mer av, både her og andre steder, sier statsministeren, som selv er en ivrig syklist

Han peker på en rekke fordeler ved å bruke sykkel som fremkomstmiddel.

- Det er bra for miljøet, og folkehelsen. Og så er det en effektiv og fin måte å komme seg frem på.

- Stort behov
Likevel er kun fire prosent av riksveiinvesteringene på over fem milliarder kroner satt av til tiltak for gående og syklende, ifølge Syklistenes Landsforening.

- Budsjettet for 2011 foreslår 56 kilometer nye veier, mens behovet er 1100 kilometer, sier generalsekretær Rune Gjøs, i Syklistenes Landsforening (SLF).

Gjøs mener strekningen fra Asker til Aker Brygge er den sykkelstrekningen i Norge som fortjener mest oppmerksomhet.

- Dersom staten skal bruke penger kan de godt brukes der, men da bør hele strekningen være ett prosjekt. Nå åpner man en liten bro, men det er mange flere huller som må tettes, sier han.

Oslo på bånn
Gjøs mener det er derfor Oslo skårere så lavt som sykkelby:

- Sykkelveinettet er ikke sammenhengende. Da blir det trafikkfarlig og veldig lite attraktivt å sykle, sier han.

Hver dag sykler 3200 personer strekningen over Lysaker, men Gjøs tror potensialet er mye større.

- Det er 120.000 som passerer her hver dag. Vi burde hatt en egen sykkelmotorvei, som i mange andre land, sier Rune Gjøs.

- Så du gærningen!
- Det er rundkjøringen som er livsfarlig, sier forbipasserende Bernt Olav Steinland, som kommer syklende gjennom rundkjøringen mot Oslo sentrum.

- Så du gærningen som stod på hornet etter meg i rundkjøringen?, spør han DN.no.

Steinland har syklet strekningen fra Slependen til Tjuvholmen i 15 år. Han mener det er flere andre kritiske steder langs veien som burde vært prioritert. Blant annet rundkjøringen på Lysakerlokket, området rundt Sentra på Høvik og så har han hørt at utløpet i bunn av den nye brua skal være kritisk.

Varmt og godt i p-huset
Jan Henrik Andresen er enig i at rundkjøringen medfører en større risiko for syklistene enn turen gjennom parkeringshuset.

- Rundkjøringen er knallskummel, sier Andresen som er formann i Syklistenes Landsforeningen i Asker og Bærum.

- Når man først skal bruke så mange millioner burde man dratt brua lenger slik at man slipper at syklister og bilister møtes, sier Andresen. Han er en av flere som påpeker at veien gjennom parkeringshuset ikke er så verst.

- Om vinteren er det varmt og behagelig å ta veien innom parkeringshuset, sier han.

Ingen løsning i sikte
Ifølge avdelingsdirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen har man ingen konkrete planer eller finansiering til den omtalte rundkjøringen.

- Det finnes et ønske om å bygge den mindre og mer oversiktlig, sier han og legger til:

- Men det skjer ikke i morgen, for å si det sånn.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

Jobbsykling bedrer livskvaliteten med 8 år

Kom i form med Flytsonen

Dette skal sykkelbroen erstatte:
Se video fra parkeringshussyklingen på Lysaker(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.