Det blir dårlig med tvitring og bloggoppdateringer fra Petter Northug under OL. Skistjernen ligger lavt for ikke å snuble i det strenge OL-regelverket. I verste fall kan utøverne bli hjemsendt eller miste medaljene.

Petter Northug har i tillegg til bloggen sin en offisiell Facebook-side, han tvitrer og poster bilder på Instagram. Under Sotsji-OL blir det imidlertid ganske lite å høre fra ham. Årsaken er de strenge reglene for reklame og sosiale medier.

- Vi velger å ligge lavt og være forsiktige i sosiale medier for ikke eventuelt å være uheldige. For eksempel ved bildebruk så kan det jo fort dukke opp en logo i bakgrunnen, kommenterer Petter Northugs manager Are Sørum Langås.

Ettertraktede sponsorobjekter
Han lover likevel noen enkle sitater og korte oppdateringer på bloggen. Langrennsstjernene Petter Northug og Therese Johaug er ettertraktede sponsorobjekter og samarbeidspartnere. Mens Johaug selger sine egne skihansker og sponses av blant andre Isklar, Tagheuer og United Bakeries, har Northug sponsorer som Audi, Coop og Red Bull med på laget. Han har også planer om en egen kleskolleksjon. Både Therese Johaug og Petter Northug har varemerke-registrert navnene sine, utviklet egne logoer og profilerer sponsorene på hjemmesidene sine.

Men 30. januar, ni dager før åpningsseremonien i Sotsji-OL, er det full stopp for langrennsløpernes private samarbeidsavtaler. Strenge regler for utøvernes bruk av sosiale medier og utøvernes hjemmesider trer også i kraft.

Blant annet er det kun de olympiske sponsorene som får benytte OL-deltakere til markedsføring, utøverne kan ikke ha egen reklame på hjemmesidene sine, og sosiale medier skal ikke benyttes til kommersielle formål.

- Under OL-perioden er det helt stengt, da gjøres det ingenting med Petter, sier Northug-manager Are Sørum Langås om langrennsstjernens kommersielle avtaler.

Kan få store konsekvenser
Den internasjonale olympiske komite (IOK) og Norges idrettsforbund og olympiske komite (Nif) har publisert et 22 sider langt notat om reguleringene, som gjelder til 26. februar, tre dager etter avslutningsseremonien i Sotsji.

- Brudd på IOKs reklameregler og retningslinjer vil i ytterste konsekvens kunne medføre at man mister akkreditering eller OL-medaljer. Vi har formidlet at man ikke må prøve ut grensene her, og at brudd på reglene vil kunne ha store negative konsekvenser som tar fokus bort fra det utøverne er der for – å prestere og kjempe om medaljer, sier markedsdirektør Morten Schønfeldt i Nif.

Markedsdirektøren forteller at Nif har vært veldig tydelige med å informere deltakende idretter og utøvere om reklame- og mediereglementet som gjelder i OL-perioden.

- Det er en utfordring for Iok å følge med i utviklingen innen blogging og bruk av sosiale medier. Utøverne må ikke føle at de går inn et slags Nord-Korea-regime under lekene, men de forstår forhåpentligvis at regelverket skal være med å styrke OL og utøvernes markedsverdi.

Skjermer egne sponsorer
Den internasjonale olympiske komite (IOK), som eier rettighetene til OL, har 11 store samarbeidspartnere, blant andre Visa, Coca Cola, Samsung og Omega. Ifølge bransjenettsiden Insidethegames kan totalkostnaden ved å være toppsponsor komme på opp mot en milliard dollar for en fireårsperiode.

- Jeg har veldig god forståelse for at Iok vil forsvare sitt arrangement og ivareta markedsrettighetene sine. Disse rettighetene er sentrale for både å finansiere OL-arrangementet, de nasjonale olympiske komiteene og den olympiske bevegelse får partnerne til å betale mye uten at disse engang er synlige i tv-bildet, sier Schønfeldt.

Under OL er det, til forskjell fra alle andre store idrettsarrangementer, ingen reklame på arenaene eller utøvernes klær foruten utstyrslogoene.

- Jeg har varslet Thereses private sponsorer om at de må fjerne alt som har med henne å gjøre under vinterlekene. Det blir lite å se av Therese utenom løypene i tre uker, sier Therese Johaugs manager Jørn Ernst.

Therese Johaug får riktignok vist frem hanskene sine i skisporet, selv om hun altså ikke kan reklamere for de på hjemmesiden sin eller kjøpe annonseplass for hanskene. Markedsdirektør Morten Schønfeldt i Nif opplyser at de enkelte idrettene får konkurrere i sine egne klær, mens de offisielle OL-klærne fra Phenix skal benyttes i alle andre sammenhenger, blant annet under pressetreff og premieutdelinger.

- Therese får ikke markedsført hanskene under OL. Det er sånn regelverket er, og vi forholder oss til det. Ellers kan man risikere å miste medaljer og bli sendt hjem, sier manager Jørn Ernst.

LES OGSÅ:

<b>- Nei, nei, nei. Norske boliger er det siste jeg ville investert i!</b>

<b>Hun tjener 80 mill. og er sjef for 278.000 ansatte</b>

<b>- Når vi forteller at det er ti havner i Oslofjorden, ler utlendingene av oss</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.