Ifølge avisen har Northug søkt Patentstyret om enerett. Elleve søknader er sendt inn. De inneholder blant annet søknader om logoer, Northugs autograf og retten til kallenavn som «The Thug» og «Thugen».

– Det er han som har kommet med konseptene, og så har vi videreutviklet det sammen med ham. Petters visuelle uttrykk ligger i bunn, sier Kjetil Wold i Anti & Grandpeople.

Wold har hjulpet langrennsløperen med å utvikle logoen. Northug er særdeles lukrativ for sponsorer og samarbeidspartnere.

Tidligere har idrettsprofiler som Bjørn Dæhlie og Kari Traa satset på egne merkevarer. I utlandet er David Beckham og Björn Borg kjent for det samme.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.