- Dette er rollsroycen på landeveien. Jeg skal bruke den i Lillehammer – Oslo, sier den tidligere sykkelpoffen Rune Høydal til DN Aktiv, og viser fram sitt nye vidunder. Den må du ut med hele 120.000 kroner for få få ta med hjem.

- Den har alle råtass-komponentene. Elektronisk gir, SRM krank med innebygd watt-måler. Den har alt, og i tillegg har jeg GPS sykkelcomputer som er kompatibel med wattmåleren. Den har kontroll på all treningen, gliser Høydal, som fortsatt er relativt aktiv og sykler for Team United Bakeries.

Han har vunnet ekstremkonkurransen Norsemann, har seks eliteseire i Birkebeinerrittet og 10 enkeltseire i verdenscupen i terrengsykling.

 Bygger selv
Supersykkelen er ikke akkurat hyllevare, men Høydahls gamle utstyrsleverandører sender ham fortsatt det siste og ypperste.

I sykkelbutikken i Drammen skrur og mekker han sammen sin egen doning. Nå er han klokkeklar for å rulle alt ut på landeveien.

- Vinteren har vært lang og snørik. Mange er helt gale etter å komme seg ut på sykkelen i vårværet, sier han.

Årets trender
- Hva blir årets sykkeltrender?

- Det er mye. Jeg tror vi kommer til å få se flere og flere med en ”sykkelpark” fullt på høyde med ”skiparken”. Den norske sykkelsesongen begynner å bli delt i tre. Den før Lillehammer – Oslo, hvor det er landeveissykkelen som blir brukt. Deretter er det terrengsykling på lette og stive terrengsykler inn mot Birken.

Utpå høsten er det flere og flere som prøver stisykling, hvor man i hovedsak bruker fulldempede sykler, sier Rune Høydal.

I tillegg har mange fått øynene opp for sykler med store hjul (twentyniner), og cyclecross.

– Enorm fartsfølelse
Cyclecross er en grusracer med terrengutstyr.

- Det er en fremadstormende sykkel som er veldig populær nedover i Europa. Til høsten planlegges en egen cyclecross cup i Norge. Sykkelen er en drøm å bruke på grusen, man får enorm fartsfølelse. I tillegg er den også god på asfalten, der en vanlig terrengsykkel ofte kommer til kort.

 

Å sykle på en fulldempet 29-tommer sammenligner Høydahl med å kjøre tanks.

- Twentynineren er trygg. Den ruller lettere i ulendt terreng, og får selv digre røtter til å virke som grus. De store hjulene har et stort moment, og er en fantastisk sykkel i terrenget.

Fulldempet undervurdert
Ellers mener Høydahl en vanlig fulldempet sykkel med 26 tommer hjul er undervurdert i Norge.

- Slike sykler populære nedover i Europa. I Norge vil vi gjerne ha lette og stive sykler. Men potensialet for en fulldemper er stort i Norge. Det er virkelig en opplevelse å sykle på en slik, og det har mellom-europeerne forstått.

- Hvorfor er det slik?

- De har ikke Birken. Rett og slett. Birken er ikke et terrengritt, det er et grusritt. Mange sykler Birken med stiv gaffel, sier den tidligere sykkelproffen, som mener nordmenn er veldig opptatt av bakgir og vekt på sykkel.

Så lenge begge disse tingene er bra, tror mange sykkelen er god.

Anbefaler stiv ramme
- Jeg anbefaler å ta med en god krank og stivt krankområdet med i vurderingen. Og rammen bør være stiv og tilpasset vekten din. En tung syklist på en lett og ”myk” ramme blir ikke bra. Kreftene forsvinner i rammen.

- Rammen bør være stiv over det hele. Gå heller litt opp i rammevekt for å få en stivere sykkel, sier han.

Carbonhjul med pariserdekk

I tillegg bør man - ifølge Høydal- investere i lette og stive hjul.

- Tunge hjul er det verste du kan ha – det er bare en tung roterende masse, synes Rune Høydal.

Carbonhjul med pariserdekk (limte dekk) kommer mer og mer på terrengsyklene. Det har riktignok blitt brukt lenge på landeveien.

Elektroniske gir
Elektroniske gir blir også å se mer av framover. Proffene i Tour de France har allerede brukt det en del år, særlig på tempo, men nå kommer amatørene etter.

 

- Systemet er bunnsolid. Batteripakken er festet nederst på rammen. Giringen blir raskere og mer presis. I stedet for å ha vaiere som går til alle komponentene så har du en liten ledning, forklarer Høydal.

Prisen på et digitalt girsystemet begynner på 20 000 kroner.

Detaljene koster flesk
- Dette blir brukt mye av proffene for å intensitetsstyre treningen. En slik krank koster over 30 000 kroner, men flere mosjonister kjøper også sånne. Det er mange som er veldig opptatt av å sitte på pc´n og studere treningsøkten i etterkant. Det er et fint verktøy for å styre intensiteten.

 

Tusenlappene flagrer om dagen. Nye sykler skal på plass i garasjen, eller gamle sykler trenger en real overhaling. På verkstedet på Høydahl Sport i Drammen har de ansatte den siste uken fått inn et stort antall gjennomskitne terrengsykler.

- Det virker som om mange satte sykkelen rett i garasjen etter Birken i fjor og har ventet til nå med å ta den fram og vaske den. Gjør det heller umiddelbart. Da får man glede av sykkelen lengre, sier Rune Høydal.

Les flere treningssaker på DN Aktiv

<b>Rådyr moro på to hjul</b>

<b>Slår alarm om vintersykling</b>

<b>10 veier til suksess med treningen</b>

Få tilpasset treningsprogram i DN Aktiv klubb

DNtv: En ærlig sykkelselger - "Mye jåleri og blingeffekt":(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.