- Da jeg jobbet i Coca-Cola satt vi og så hvordan salget av flaskevann bare økte og økte og skjønte at vi måtte gjøre noe. Man kan lukke øynene for markedsutviklingen, men det er lurere å bestemme seg for at man skal vinne det nye markedet, sier konsernsjef Olav Thorstad i Sats Holding til Dagens Næringsliv.

Etter år med svette tap til rimeligere konkurrenter i det danske treningsmarkedet, samt nye lavpriskonkurrenter i Oslo, ser Nordens største treningskjede seg nødt til å legge om kursen. Til høsten åpner det svenskeide konsernet de fire første Fresh Fitness-sentrene i Oslo-området.

Dernest tar de sikte på andre norske byer og resten av Skandinavia. Innen ti år ser de for seg 100 nyåpninger. Ingen aerobicinstruktører, litt mindre dusjer, færre flislagte gulv, rimeligere veggbekledning, ingen badstuer og nøkkelkort i stedet for smilende resepsjonister. Slikt reduseres prisen for å svette innendørs.

«Full krigsplikt»
Fresh Fitness' ambisjon er å være markedsledende på pris uansett hvor det etablerer seg. I Oslo er det de norskeide småkjedene Jimu, Evo og Fitnessxpress som blir hovedutfordringen.

Sistnevnte tilbyr trening helt ned i 199 kroner i måneden uten bindingstid. Likevel tror ikke Thorstad at gamle Sats vil miste sine kunder. Det til tross for at bare halvparten av medlemmene til Sats jevnlig benytter gruppetreningstilbudet.

- Sats, slik kundene kjenner sentret i dag, skal bestå. Men vi vil heve det ytterligere i premiumsegmentet og utvide tilbudet. Fresh Fitness vil bli et datterselskap i konsernet og en konkurrent. Dette blir to separate konsepter og full krigsplikt, sier Thorstad.

Vurdert det nøye
Elixia, Sats' argeste konkurrent, har bestemt seg for å la billigkjeder være billigkjeder.

- Vi har vurdert dette nøye og havnet på at vi ikke ønsker å bli en del av dette segmentet. Vi kan ikke se at det blir lønnsomt, sier finansdirektør Erik Frydenberg i Elixia.

Han mener de er nødt til å åpne syv billigsentre for å oppnå den inntjeningen de har på sine aller beste sentre.

- Vi velger derfor å satse ytterligere på premiummarkedet, sier Frydenberg.

Også Hansem ser faren for margindropp i treningsbransjen.

- Selvfølgelig. Men så har kanskje noen hatt uforholdsmessig høye marginer, og det har kanskje vært litt vel dyrt å trene? Så er det vår oppgave som eiere å drive dette billigere, sier Hansem.

Les flere saker på DN Aktiv:

Motbakke på resept

Suksess med ny styrketrening

Her er OL-kongens styrkeprogram (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.