Den første snøen har kommet i store deler av landet, og det er på tide å finne frem skiene igjen.

Både skiglede og teknikk er i stor grad avhengig av at man får til god glid og trygt feste på skiene, skriver treningsmagasinet.no.

Her tar Geir Endre Rogn, som til daglig jobber som langrennstrener ved NTG Geilo, for seg de mest brukte fremgangsmåtene for å få gode ski på treningsturen. Du får også konkrete eksempler på produkter som Rogn mener fungerer bra.

Gjør det enkelt
For mange kan ski-prepping virke vanskelig, både på grunn av det store antallet produkter på markedet og mange sprikende råd om hvordan man bør gå frem. Mange av rådene som gis om ski-prepping er beregnet på konkurransebruk, og kan være i overkant kompliserte. Det skal ikke være vanskelig å få gode ski, forutsatt at du har et skipar som passer deg. Det finnes utallige produkter å velge mellom, og alle leverandører har gode alternativer. Men du trenger bare et lite utvalg i smørings-kofferten for å være godt dekket. Velg ut noen produkter som du lærer å bruke, så øker muligheten for å lykkes betraktelig.

Glid
God glid er avhengig av lav friksjon mellom ski og snø, noe du kan påvirke blant annet gjennom å endre sålens struktur eller behandle sålen med glidprodukter.

Struktur
Skienes såle og strukturen i denne er veldig avgjørende for gliden. Alle racingski kommer med en steinslipt såle fra fabrikk, og denne slipen er i de fleste tilfeller meget bra. Men ved manglende vedlikehold av skiene, eller dersom du går mye på isete føre, kan strukturen bli ”sløv”. Da bør du slipe skiene om igjen, noe du får gjort hos en rekke sportsforettninger.

De fleste ski som er steinslipt fra fabrikk har en medium til fin struktur beregnet for minusgrader. Om du skal slipe skiene dine om igjen, bør du også velge en slik slip. Den kan justeres med et rillejern, slik at skiene glir bra på de fleste fører. Et rillejern som fungerer til mange forhold, er for eksempel Red Creeks -5+15 traktor-rill. Den dras kontrollert bakover fra skienes tupp.

Variér trykket ut fra temperaturen, og øk gjerne trykket litt på bakskiene. Desto våtere snø, desto mer trykk er nødvendig. Mønsteret fra rillejernet går ut etter en gliding, slik at skiene fungerer bra på kaldføre igjen.

 

Gliding
Den vanligste måten for å vedlikeholde sålen og forbedre gliden er å legge glider. Til den jobben trengs et smørejern, glider, skrape og børste.

Glideren dryppes på sålen og varmes inn én eller flere ganger. Deretter lar du glideren avkjøles, før den skrapes av og restene børstes bort. Bruk den temperaturen som er anbefalt for glideren du benytter (det står utenpå pakken), og vær svært nøye med å ikke la jernet stå i ro på sålen.

Du skal la jernet gli så sakte over skiene at glideren smelter ut, men du må for all del unngå å ”brenne” sålen. En brent såle tar opp glider dårlig, og du ser at sålen fort kan bli tørr og grå. Om dette skulle skje, bør du slipe om igjen skiene. Er du usikker på bruken av smørejernet, bør du styre unna de aller kaldeste gliderne. De har et høyt smeltepunkt, og krever derfor bruk av mye varme. En fiolett eller rød glider kan fungere bra på de aller fleste forhold, eventuelt kan du bruke en blå variant for kalde forhold og en rød glider når det mildere.

- Personlig bruker jeg stort sett Swix LF6 og LF8, men glidere uten fluor fungerer mer enn bra nok til trening, sier Geir Endre Rogn i artikkelen i treningsmagasinet.no.

Hurtiggliding
En enklere metode for gliding av ski er å benytte flytende glidere som bare fordeles utover skiene og børstes av etter at glideren har tørket noen minutter. Flytende glidere har kortere holdbarhet, men om du bruker dem mellom hver treningsøkt vil de gi gode ski på de fleste forhold.

Unntakene er på isete føre, eller om du skal på en skikkelig langtur. Eksempel på hurtigprodukter som fungerer bra, er Rex og Swix sine hurtigglider-serier. Dersom du vil ha best mulig ski til enhver tid, vil Rogn anbefale vanlig gliding. Men om det er nok med gode ski og du ønsker å bruke lite tid på smørejobben, er hurtigglider en smart løsning.

Les flere saker på treningsmagasinet.no:
Hvorfor kan det være dødelig å ikke trene?

- Tren jevnt og variert
Treningsplan til turrennløperen

Stålsikling
Et annet alternativ som stadig flere prøver, er å stålsikle sålen. De som gjør dette bruker ikke glider, men stålsikler skiene en gang iblant for å få frem ”frisk” såle. Dette krever lite arbeid, men du må være stø på hånden.

Etter stålsiklingen bør du bruke et rillejern, eller eventuelt bruke en stålsikling som lager mønster i skiene. Det kan høres fristende ut å slippe å glide, og det fungerer greit på de fleste fører. Aller best er det på møkkete snø, fordi fraværet av glider minsker opptaket av møkk til sålen.

Feste
Målet med festesmøring er å få et trygt og godt feste, slik at du kan gå avslappet og teknisk riktig. Godt feste oppnås når du får høy friksjon mellom snø og såle, noe som krever forskjellige produkter avhengig av føret. For å lykkes med å få feste, er det en stor fordel å ha en oppmålt festesone som er avmerket på skiene. Dette kan du få gjort i alle seriøse sportsbutikker som selger langrennsutstyr.

Rubb festesonen
Uansett hvilken festevariant du velger, er det viktig å starte med å rubbe opp sålen i festesonen med sandpapir. Dette er viktig for at smøring, klister eller tape skal feste seg til sålen. Glemmer du dette, slites smøringen fort av og du må smøre om igjen i løpet av turen. Sandpapir i grovhet 120 fungerer bra. Det kan være lurt å kun bruke sandpapiret i skienes lengderetning, spesielt i festesonens ytterpunkter som du gjerne flytter ut fra føret (man legger gjerne klister litt kortere enn tørrvoks).

Legg et godt grunnlag
Ta deg tid til å legge mer enn ett lag med smøring. Det vil du spare tid på senere på turen.

Flere lag med smøring som binder seg sammen, vil øke holdbarheten betraktelig. I bunn bør du ha et seigt lagt som binder seg godt til sålen. Selv bruker Rogn stort sett Toko Grønn grunnvoks på tørrføre og Rex Blå klister som underlag ved grovkornede forhold. Disse varmes inn med smørejern, før skiene settes til avkjøling. Nå får du også underlagklister på spray, blant annet fra Swix. Dette er enkelt å bruke og fungerer bra. Denne sprayen kan også brukes som underlag for voks dersom du legger et tynt lag.

Tørrvoks
Tørrvoks brukes hovedsakelig på finkornet snø. Det vil si nysnø, eller snø som ikke har blitt omdannet ved at den er utsatt for varmegrader.

På vanlig tørrføre kommer du langt med en blå og en fiolett variant. Selv bruker Geir Endre Rogn hovedsakelig fire vokser, og om du har disse er du dekket på de fleste fører. Som første lag etter underlagsvoksen bruker han nesten alltid Swix Blå V30.

- Om jeg går mildere, kommer an på føret, men de neste alternativene jeg som regel ender opp med, er Rode Blå Super Extra, Rode Violet Multigrade eller Rode Violet Extra. Smøringen bygges opp slik at de første lagene legges helt frem, og deretter i en pyramideform. Skiene er stivest under bindingen, og det trengs derfor mer smøring i den delen av festesonen. Det varierer fra skipar til skipar hvor mange lag med smøring som trengs, men husk at det er bedre med mange tynne lag enn få tykke, forteller Rogn.

Klister
Klister brukes stort sett på grovkornet snø, det vil si snø som er omdannet når den er utsatt for varmegrader.

Etter at underlagsklisteret har kjølnet, bør du legge et mellomlag, gjerne et fiolett klister som Rode Violet Spesial. På enkelte fører kan dette gi godt feste i seg selv, men vanligvis må du ha et mykere klister oppå. Det er mange grunner til at du bør ta deg tid til et mellomlag. For det første økes slitestyrken. I tillegg ”bygger” du mer, slik at det er lettere å få feste. Men husk å legge ganske tynne lag, slik at klisteret ikke tar nedi når du står med vekten fordelt på begge skiene.

Som siste lag legger du det dagsaktuelle klisteret, som for eksempel Rode Multigrade eller Rode Rossa. En varmepistol kan gjøre påleggingsjobben mye enklere. Denne kan du bruke både til å varme klistertuben, og til å varme klisteret forsiktig mens du stryker det ut.

Rubb
Også når det gjelder feste kan du ”jukse litt”. Du kan blant annet rubbe skiene, eller du kan smøre med tape.

Rubbing vil si at du kun bruker sandpapir i festesonen. Dette er spesielt aktuelt for det vanskelige nullføret, med våt fallende nysnø. Men det fungerer generelt bra på våt snø, og også litt ned på minus-siden ved nysnø. Du regulerer festet med hvor grovt sandpapir du benytter, alt fra grovhet 40 og finere.

Bruk gjerne litt grovere papir i ”tråkket”, altså under bindingen der skiene er stivest. Dra sandpapiret med korte harde bevegelser i skienes lengderetning. Målet er å få opp hår fra sålen som gir feste mot snøen. Det finnes egne ski for rubbe-føret, men på skikkelig nullføre fungerer det også bra å rubbe et par vanlige ski. Dersom du får for godt feste bør du bruke et finere sandpapir, eller du kan legge produkter som silikon eller Rex Hydrex i rubben for å unngå ising.

Tape
Et annet enkelt alternativ for å få feste er å benytte tape. Gode alternativ er Rex´ Tape Grip Universal, eller Starts Grip Tape. Disse gir bra feste på de aller fleste fører, og holder som regel i flere hundre kilometer. Om det er veldig kaldt kan du justere med en blå voks oppå tapen, og om det er varmt kan du legge litt klister oppå.

Denne smøringen vil slites av tapen ganske fort. Husk å bruke sandpapir før du legger på tapen, slik at den sitter godt. Legg først et lag i tråkket, deretter et lag over hele festesonen. Da får du den ønskede pyramideoppbyggingen. Dra over med et smørejern før du fjerner papiret over tapen, da sitter den lenger. Du kan også bruke smørejernet til å justere ned kantene på tapen foran, slik at du unngår ”subbing”.

Oppsummering
- Ski-prepping trenger ikke å være vanskelig, understreker Rogn.

- Velg deg ut noen få produkter som du lærer å bruke. Personlig bruker jeg hovedsakelig to glidere, fem vokser og fire klistre. Det er med andre ord ikke behov for all verdens utstyr. Og det er ikke så mye arbeid som skal til, før du øker sjansen betraktelig for at skiene skal holde seg gode gjennom hele turen. Da får du mer ut av økten både når det gjelder skiglede og teknikk, oppsummer han.

Om målet er å ha gode ski med lite arbeid, er nok det enkleste å bruke en universal tape for feste og hurtigglider for glid. Men om det er viktigere å ha best mulig ski, er nok likevel ”gamlemåten” med gliding og smøring det sikreste, mener Geir Endre Rogn.

Les også: Kle deg for vintersykling (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

LES mer om trening på vår nye treningsseksjon!