Havarikommisjonen sa fredag at det var en sprekk i et tannhjul som forårsaket ulykken der 13 oljearbeider omkom ved Turøy utenfor Sotra for ett år siden. Helikopteret var et EC225 Super Puma produsert av Airbus. En tilsvarende svikt i et Airbus-helikopter var årsak til en ulykke utenfor Skottland i 2009.
– Det er urovekkende at de ikke gjorde en jobb sist gang, og tilliten til Airbus er kraftig svekket, sier Bjørn Asle Teige, konserntillitsvalgt i Safe til NRK.
Han sier de vil kreve å få nye helikoptre, noe som støttes av fagforeningen Industri Energi.
Det er underleverandører som står for helikoptertransporten av oljearbeiderne. I avtalene kan Statoil spesifisere hvilke helikoptertyper de ønsker. Helikoptertypen som var involvert i ulykken i fjor er satt på bakken, og det er nå bare Sikorsky-helikoptre som transporterer ansatte til oljeplattformene.
Pressekontakt Morten Eek i Statoil sier selskapet aldri igjen vil ta i bruk Super Puma-helikopteret.
Han sier at de ser på andre helikoptre, men at ingen avtale er på plass.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
Havarikommisjonen: Sprekk i tannhjul utløste Turøy-ulykken