Peugeot 3008 Hybrid4 er verdens første serieproduserte dieselhybrid. Under panseret sitter en toliters dieselmotor som produserer 163 hestekrefter til forhjulene. I tillegg har vår testbil en elektrisk motor på 37 hestekrefter som distribueres til bakhjulene. Dermed blir 3008, bilen som kaller seg crossover og ser ut som en litt tafatt suv, for første gang å få med firehjulsdrift. Ikke nok med det, bilen er mer effektiv på drivstoffet, og den er sterkere. Altså et slags kinderegg. Men er det så bra som oppskriften tilsier?

Ved hjelp av et hjul i midtkonsollen kan du velge mellom fire forskjelige kjøremodi, alt etter hvordan du vil kjøre. Auto er grunninnstilling, og velger selv hva som er mest effektivt. ZEV er kun drift med elektrisk motor, begrenset til svært korte avstander i svært lave hastigheter, og ikke alltid mulig å benytte seg av. Sport er begge motorer samt litt mer turtall før den elektroniske girkassen girer. 4wd er en slags tvungen firehjulsdrift, med begge motorer i gang.

Det er lett å falle på plass bak rattet, og bilen er lettkjørt og enkel. 3008 går som på silkeputer, og den stakkede stunden det kun er den elektriske motoren som jobber, er det deilig og støyfritt. Når dieselmotoren starter opp, øker naturlig nok støynivået.

Styringen er tilstrekkelig presis og bilen ligger godt på veien. Ikke bare fordi bilen er omkring 130 kilo tyngre enn uten batterier og elmotorer, men vekten er plassert sentralt og lavt, og gjør derfor bilen mer stabil. Selv om det er noen år siden vi kjørte en vanlig 3008 sist, synes vi kjøreegenskapene har nytt godt av den fine balansen hybridifiseringen har medført.

 

Den før så forhatte elektronisk styrte girkassen, som altså fungerer som en billig form for automatkasse, er overraskende nok, noe bedre i hybriden enn den er i en vanlig motorisert bil. Her rykker det ikke like mye som normalt, og pausene mellom girene virker ikke å bli like uutholdelige lange når man skal kjøre litt kvasst. Automatikken kan til en viss grad overstyres med hendlene bak rattet, men den tar fort over kontrollen igjen selv. Det fordrer en litt annen kjørestil enn med andre girkasser, men den er adskillig lettere å venne seg til i denne bilen enn i noen annen jeg har kjørt med denne typen girkasse.

Det er ikke så mye å si på kreftene i bilen. De gjør den kapabel til en akselerasjon fra null til 100 km/t på kun 8,5 sekunder. Mer imponerende er egentlig dreiemomentet som er til stede over store turtallsområder, og selv om girkassen spiser noe av effekten, fungerer det veldig bra ved normal familiebilkjøring.

Kanskje er Peugeot selv sin egen verste fiende, med den nye kompaktsuven 4008 som lanseres i disse dager. Den er billigere, penere og har bedre firehjulsdrift enn 3008. Du får da ikke miljøalibiet, men akkurat det alibiet er ikke så solid i dagens vanskelige diesel-tider.

I Norge er bilen ganske gunstig priset, den koster omkring det samme som en vanlig 3008 med samme dieselmotor og automatgir.

3008 Hybrid4 blir vanskelig å sette i bås. Den er liksom bare litt suv, litt elbil, litt firehjulstrekker, litt miljøbil. Den er egentlig ikke spesielt god til noe.

Oppsummert blir likevel inntrykket bedre enn de enkelte delene.

 

Les flere biltester her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.