TV 2 ble i dag felt i Pressens faglige utvalg (PFU) på bakgrunn av sportskommentator Øyvind Alsakers dobbeltrolle som VM-kommentator i fotball på TV 2 og reklamestemme i et reklameinnslag for Norsk Tipping.

Felt på to punkter:

TV 2 var klaget inn på tre punkter i Vær Varsom-plakatenm, og ble felt på to av dem.

Punkt 2.2, som handler om at redaksjonen og den enkelte medarbeider må verne om sin integritet og troverdighet.

Punkt 2.3, som er et forbud mot å påta seg verv som kan skape interessekonflikter med rollen i en redaksjon.

Les hele Vær Varsom-plakaten her.

Uklart om 2.6

TV 2 var også klaget inn på punkt 2.6, som pålegger redaksjonene å avvise alle forsøk på å bryte ned det klare skillet mellom reklame og redaksjonelt innhold. Om TV 2 også felles på dette punktet er ennå ikke klart.

– Utvalget har konkludert med at TV 2 har brutt god presseskikk på 2.2 og 2.3, om det også blir brudd på 2.6 vil avklares etter en ny tekst, skriver Norsk Presseforbund på sin Twitter-konto.

– Soleklart brudd

PFU-leder og journalist Alf Bjarne Johnsen fra VG sa i behandlingen at «TV 2 låner ut den redaksjonelle troverdigheten, og at Vær Varsom-plakatens punkt 2.6 også er brutt».

Han fikk søtte fra blant andre sjefredaktør Tone Angell Jensen fra avisa Fremover, som mente reklaminnslaget var «et soleklart brudd» på punkt 2.6.

Klaget inn av tidligere VG-redaktør

Tidligere VG-redaktør Bernt Olufsen sto bak klagen til PFU. Han skrev kort tid etter at reklamen ble sendt at  TV 2s sportssjef Vegard Jansen Hagen utviste «en rørende uvitenhet om fundamentale prinsippper i presseetikken».

Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum oppfordret Bernt Olufsen til å klage Øyvind Alsaker og TV 2 inn for PFU via Twitter.
Generalsekretær Kjersti Løken Stavrum oppfordret Bernt Olufsen til å klage Øyvind Alsaker og TV 2 inn for PFU via Twitter. (Foto: Linda Næsfeldt, DN / Heiko Junge, NTB scanpix)
«Etter mitt skjønn er dette et grovt brudd med reglene i både Vær Varsom-plakaten og Tekstreklameplakaten», skrev Olufsen.

Etter å ha lest Olufsens kommentar etterlyste Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund, en formell klage fra Bernt Olufsen på Twitter:

– Ingen kan ha unngåt å se skillet

TV 2 avviste at de skulle ha begått et presseetisk overtramp, og mente blant at «ingen kan ha unngått å se dette skillet (mellom reklame og redaksjonelt innhold journ.anm)».

– Saken gjelder lyd i en reklamefilm hvor filmen klart fremtrer som reklame og ikke TV 2s sendinger. Reklame på TV kan bare sendes i klart  avgrensede isolerte reklameblokker. TV 2 mener derfor at ingen kan ha unngått å se dette skillet, skrev TV 2 i sitt tilsvar til klagen.

Du kan lese om alle sakene PFU behandler i dag her. Dommene legges fortløpende ut på pfu.no.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.