Den amerikanske versjonen av «Skam» skal sendes på Facebooks nye tv-løsning i USA, melder NRK.

NRK inngikk i fjor en intensjonsavtale med produksjonsselskapet XIX Entertainment om en amerikansk nyinnspilling av serien. Nå er en produksjonsavtale på plass mellom NRK og XIX, og det er denne versjonen det sosiale nettverket nå har kjøpt visningsrettighetene til, skriver NRK.

Ifølge NRK vil den første sesongen av den amerikanske versjonen bli sendt i løpet av 2018. NRK har også kjøpt visningsrettighetene til denne. Avtalen ble offentliggjort på tv-messen Mipcom i Cannes i Frankrike onsdag.

– Da jeg først hørte om «Skam», følte jeg at jeg så fremtiden for historiefortelling. Vi er utrolig begeistret for å bringe serien til et globalt publikum på Facebook Watch, sa Facebook-sjef Ricky Van Veen i Cannes, ifølge Hollywoodreporter.com.

Veen er global kreativ direktør i sosiale medier-giganten.

Facebook-satsing

Redaksjonssjef Håkon Moslet i P3 sier til DN at Facebooks «Skam»-kjøp er spennende, men understreker at rettighetene er solgt fra Simon Fullers XIX Entertainment videre til Facebook.

– Det er klart det er veldig stas for oss at «Skam» nå skal ut i USA, sier han.

Facebook har nylig lansert sin tv-satsing Facebook Watch i USA, og «Skam» blir et av de første flaggskipene til den nye Facebook-satsingen. Ifølge Mipcoms Twitter-profil sa Facebook-sjef Ricky Van Veen at Skam er «et perfekt show for Facebook».

Detaljer om Facebook Watch ble først kjent i amerikansk presse i sommer.

Da skrev Wall Street Journal at Facebooks egne serier ville ha et budsjett på rundt tre millioner dollar per episode – med en målgruppe mellom 13 og 34 år. Det er også seerne som i størst grad har forlatt tradisjonell lineær tv. Facebook har selv bekreftet at man hovedsakelig vil vise realityserier, humor- og dramaserier.

– Det er klart at det blir en spennende ny måte å lage tv på, så det blir gøy å se hva de kommer opp med, sier Moslet.

Gründer Trond Kvernstrøm i reklame- og produksjonsselskapet The Oslo Company tror ikke Facebooks opprusting på strømmefronten blir en utfordring for giganter som Netflix og HBO – selv om Facebook Watch blir gratis.

– Strømmebransjen er fortsatt et umodent marked. Om fem år vil det være langt flere aktører enn det er i dag. Nå er markedet preget av at enkelte aktører har fått et forsprang. At Facebook satser er en naturlig utvikling, og det er også naturlig at innholdet blir gratis når de er en annonsebasert plattform, sier han.

Ifølge Moslet kommer Facebook til å geoblokkere den amerikanske utgaven av «Skam» i de fem europeiske landene som skal produsere egne «Skam»utgaver.

For norske seere vil amerikanske «Skam» bli tilgjengelig både på NRK og Facebook, opplyser Moslet.

– Den perfekte samarbeidspartneren

XIX er eid av den engelske produsenten Simon Fuller, som tidligere har produsert tv-programmer som «Idol» og «So You Think You Can Dance».

Tv-bransjetopp Simon Fuller tok Skam til USA – og involverer nå også Facebook i amerikanske «Skam».
Tv-bransjetopp Simon Fuller tok Skam til USA – og involverer nå også Facebook i amerikanske «Skam». (Foto: (AP Photo/Matt Sayles, file))

– Facebook Watch, med sine iboende sosiale komponenter og lidenskapelige fellesskap av fans som omgir den, er den absolutte perfekte samarbeidspartneren for «Skam», sier Fuller ifølge Hollywood Reporter.

XIX kjøpte rettighetene til en amerikansk versjon av «Skam» i USA i desember i fjor.

Den norske versjonen av «Skam» har gått sin seiersgang verden over siden premieren i 2015, før punktum ble satt med fjerde og siste sesong våren 2017.

Serien er skapt av Julie Andem, og har fått mye oppmerksomhet for sin nyskapende nett- og sosiale medier-baserte publiseringsform – der sosiale medier som Facebook, Facebook Messenger og Instagram brukes hyppig – noe som også vil skje i den amerikanske versjonen, ifølge Hollywood Reporter.

Løser reklameplassmangel

Som DN skrev i juli, er Facebook Watch ansett å være Facebooks løsning på en nyhetsstrøm som er i ferd med å bli full.

I årets andre kvartalstall rapporterte Facebook om en omsetningsvekst på 2,7 milliarder dollar fra samme kvartal i fjor. Veksttakten har imidlertid falt de siste fire kvartalene. Selskapet forklarer det med at de ikke finner plass til mer reklame i nyhetsstrømmen, og derfor må lete etter alternative løsninger.

Reklame i den Facebook-eide samtaletjenesten Messenger er allerede på plass, og en lignende løsning er på vei til WhatsApp, men en egen tv-plattform vil gi Facebook ytterligere mulighet til å tilby annonsører mer reklameplass.

Ifølge Techcrunch vil eksterne leverandører av videoinnhold til Facebook Watch tjene 55 prosent av annonseinntektene på innholdet, mens Facebook selv beholder 45 prosent.(Vilkår)