De siste årene har Amazon tatt opp kampen med Netflix om det internasjonale strømmemarkedet.

Tidligere har selskapet satset på drama- og komiserier, men nå er Amazon for alvor i gang med satsingen på sport.

I juni skaffet selskapet seg rettighetene til å vise Premier League i Storbritannia på strømmetjenesten Prime, og utfordret dermed etablerte tv-aktører som Sky Sports og BT Sport.

Nå prøver selskapet å lande en gigantavtale om rettighetene til 22 regionale sportsnettverk over hele USA. Nettverkene ble i fjor verdsatt til rundt 20 milliarder dollar, tilsvarende 173 millioner kroner, skriver The Washington Post, som er eid av Amazon-grunnlegger Jeff Bezos.

44 lag

Størrelsen på budet er ukjent, men New York Times omtaler den potensielle avtalen som Amazons største noensinne. Til sammen inneholder nettverkene rettigheter til å vise kamper fra 44 lag i basketligaen NBA, ishockeyligaen NHL, og den nasjonale baseball-ligaen, ifølge den amerikanske avisen.

Jeff Bezos er grunnlegger og administrerende direktør i Amazon.
Jeff Bezos er grunnlegger og administrerende direktør i Amazon. (Foto: Cliff Owen/AP Photo)

– Dette er ikke overraskende. Akkurat nå er det i sport de store pengene blir investert. Disse sendingene er forbundet med gode abonnements- og seertall. Hvis man ser til Norge har Discovery gjort stor suksess med Eliteserien, og TV 2 med Premier League. Bare den summen TV 2 bladde opp for rettighetene viser hvor ettertraktet det er, sier tv-sjef Glenn Engebregtsen i Group M.

Amazon har ikke kommentert saken til amerikanske medier.

Sportsrettigheter har tradisjonelt ikke vært særlig ettertraktet fra de store strømmetjenestene. Da DN møtte konsernsjef Reed Hastings i Netflix tidligere i år mente han at sport var en sjanger som passet best på de lineære tv-kanalene.

– Det eneste jeg kan se at vi i Netflix og andre strømmetjenester kan tilføre direktesendt sport, er buffering og forsinkelser, sa han.

– Jeg vet ikke hvordan vi skal kunne dekke sportsbegivenheter på en bedre og mer livnær måte enn de lineære kanalene gjør nå. Sport er direktesendt virkelighet, og ses på barer, hoteller og offentlige steder – ikke fra sofakroken, sa Hastings.

Selges av Disney

Hvis avtalen går i gjennom vil kampene bli vist på Amazon Prime. Strømmetjenesten tilbyr både medlemskap i tillegg til kjøp og leie av filmer eller tv-serier.

– Tidligere har Amazon vært skeptiske til innhold som også vises på tradisjonell tv. Dette er første gang hvor de sier «vi vil ha hele greia.» Dette er en stor avtale, sier sjefanalytiker Alan Wolk i mediebyrået TVREV til The Washington Post.

Sportsnettverkene var tidligere eid av Twenty-First Century Fox, før de ble solgt til Disney. Ifølge CNBC var Fox sett på som favoritten til å kjøpe tilbake rettighetene, men de deltok ikke i første runde av auksjonen.

I utgangspunktet var nettverkene en del av en større avtale mellom Disney og Fox, men salget ble stoppet av Justisdepartementet på grunn av konkurranselovgivningen i landet. Disney har dermed 90 dager på å selge nettverkene.

Kun Amazon bød på nettverkene i første runde, men nå er det duket for en runde to. Den vil starte i neste uke, skriver CNBC. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Det har kostet ti år av livet mitt. Ti år som jeg aldri får tilbake igjen. Her er Linda Johansens gründerråd.
02:54 Min
Publisert: