Folks medievaner har endret seg drastisk de siste femten årene. Videobutikken på hjørnet er borte, og erstattet med et dusin strømmetjenester som alle kjemper om å få deg som kunde.

Blant dem er teknologigiganten Apple. Selskapet bruker nå seks milliarder dollar, eller rundt 54 milliarder kroner, på nye serier og filmer for å kjempe seg inn i markedet, skriver Financial Times.

Ifølge avisen har Apple allerede brukt hundrevis av millioner dollar på en stjernespekket serie med Jennifer Aniston, Reese Witherspoon og Steve Carell. Serien har fått navnet The Morning Show, og skal koste mer enn Game of Thrones per episode, skriver FT.

Apple skal inn i et etablert marked med hard konkurranse. Strømmegiganter som Netflix og HBO har allerede fotfeste i markedet, og Disney lanserer strømmetjenesten Disney+ i USA og flere andre land i november. Det er ikke kjent når tjenesten kommer til Norge.

Selv om Apple bruker mange milliarder, er budsjettet nesten bare en tredjedel av Netflix som er forventet å bruke 15 milliarder dollar i løpet av året. For å slå kloen i de største stjernene betaler imidlertid Apple mer enn konkurrenten.

Ifølge FT vil strømmetjenesten lanseres i løpet av to måneder for å komme Disney i forkjøpet. Det er ikke kjent hvor mye tjenesten vil koste. Ifølge Bloomberg vil prisen på Apples strømmetjeneste være på 9,99 dollar, eller rundt 90 kroner, i måneden. Strømming er en del av selskapets strategi for å nå målet om inntekter på 50 milliarder dollar fra servicesalg innen 2020. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.