– Dette er ikke overraskende for oss. «Peppa Gris» er en populær serie med mange korte episoder for en målgruppe som liker å se programmer om igjen og om igjen. Samtidig er det verdt å merke seg at «Peppa Gris» har en smal målgruppe, så serien treffer supergodt, sier programdirektør Hildri Gulliksen i NRK.
Den britiske animasjonsserien om grisen Peppa og hennes familie er blitt en enorm suksess hos små barn. Produsentene av serien har laget 420 episoder, der 60 av dem for øyeblikket er tilgjengelig på nettspilleren til NRK.
Tall tv-sjef Glenn Engebretsen i GroupM har hentet inn fra Kantar TNS viser at serien er blitt sett 20,9 millioner ganger på NRK i 2019. Det gjør programmet til den desidert mest strømmede tv-serien i Norge det siste året.
– Barneinnhold har et veldig høyt konsum, spesielt på NRK Super. Barn er den første målgruppen på NRK som ser mer strømmetv, enn lineært, sier Engebretsen.
I tillegg har NRK Super barneprogrammene «Klassen», «Brillebjørn» og «Brannmann Sam» inn på topp 10-listen.
Tallene viser antall ganger en seer har ser ett minutt eller mer av en episode. De er hentet inn fra NRK, TV 2, Discovery og Nordic Entertainment Group (Nent). Netflix og HBO er ikke en del av tv-målingene til Kantar TNS.
– Hvis jeg skal trekke frem ett hovedtrekk for de dramaseriene som treffer godt, er det identifikasjon. At barn får følge en eller flere personer de kjenner seg igjen i og at disse utsettes for og håndterer tydelig motstand. Så rimelig klassisk historiefortelling, altså – men det må gjøres godt. Og man må ikke slurve med identifikasjonen, sier Gulliksen.
Fenomenet «Exit»
På annenplass på listen er NRKs populære situasjonskomedie «Side om Side» som er strømmet 16,8 millioner ganger. Tredjeplassen går til TV 2s familiekrønike «Home and Away» som er strømmet 8,84 millioner ganger. Den australske serien har 32 sesonger og 7270 episoder, og er en av de lengstlevende tv-seriene noensinne.
– Seriene på topplisten har mange sesonger og korte episoder, sier Engebretsen.
Han peker likevel på at én serie skiller seg spesielt ut: sjokkserien «Exit» om det norske finansmiljøet. Den havner på fjerdeplass med 8,8 millioner strømminger.
– «Exit» har bare én sesong, men går rett inn på topplisten. Det er veldig bra. Hvis du bare hadde sett på strømmetall for første sesong av en serie, hadde den vært øverst. Serien er det største tv-fenomenet vi har hatt det siste året, sier tv-sjefen.
Konkurranse om reality
Topplisten domineres av NRK og TV 2-programmer. TVNorge-eieren Discovery har to programmer blant de 20 mest strømmede programmene: skandalerealityen «Ex On The Beach Norge» og komedien «The Big Bang Theory». Begge programmene sendes på strømmetjenesten Dplay.
– Viaplay og Dplay er veldig drevet av «Paradise Hotel» og «Ex On The Beach». Brukertallene dobles når disse programmene sendes. Dplay har også hatt fantastiske tall i desember, drevet av «Jul i Blodfjell» og «Hvite Gutter», sier Engebretsen.
«Ex On The Beach» utkonkurrerer årets sesong av «Paradise Hotel» med 5,3 millioner mot fire millioner strømminger.
– Ex On The Beach har fått utrolig mye oppmerksomhet. Det er alltid gøy å slå konkurrenter. Neste år blir det to sesonger både av den og Paradise Hotel. I tillegg kommer TV 2 med «Love Island». Alle har fått øynene opp for at disse seriene er populære hos unge. Det er folk som byr på seg selv og har humor. Noen liker å le av dem, og andre liker å le med dem, sier kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Norden.
Selv om «Ex On The Beach» vises gratis, solgte selskapet mange abonnement ved å gjøre tilgjengelig flere episoder tidligere for seerne som var villig til å betale. DN erfarer at serien har dratt inn over 50.000 abonnenter til strømmetjenesten.
– Det viktigste for oss er at abonnementsbasen skal vokse, sier Skoland.
– Hvor viktige er enkeltserier for dere?
– De er kjempeviktig. For et par år siden så vi etter denne type serier. «Hvite Gutter» har hatt en ketchupeffekt med stort løft på både seeing og kundetall. Det samme har vi sett med «Jul i Blodfjell». Jeg tror vi er den raskest voksende strømmetjenesten i Norden.
Kommunikasjonsdirektør Nicholas Smith i Nent vil ikke kommentere saken.
Satser på barne-tv
Utenom «Home and Away» er det «Bloggerne» og «Hotel Cæsar» som er mest strømmet på TV 2 Sumo.
– Topplisten viser at strømme-tv er for alle. Det er ikke bare en type målgruppe, og derfor jobber vi med å utvide tilbudet, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.
I november inngikk tv-kanalen en stor strømmeavtale med Nordisk Film. Den innebærer blant annet en ny barnesatsing som har fått navnet Oiii.
– Gjør dere dette fordi NRK har hatt stor suksess med strømming av barne-tv?
– Vi er nødt til å ha et bredt tilbud for å lykkes. Barn var de første som flyttet inn i strømmeverden takket være et fantastisk tilbud fra NRK. Vi jobber for å treffe alle målgrupper, sier Rønningen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.