– Vi har lykkes veldig godt denne høsten. Det er mange av våre kjente og kjære programmer som har løftet seg denne sesongen, som «Jakten på kjærligheten», «The Voice», «Skal vi Danse» og «Vårt lille land», sier Trygve Rønningen, kanaldirektør i TV 2 i en pressemelding.

Hovedkanalen økte sin markedsandel av tv-seingen med 5,3 prosentpoeng i november, og endte på 24,5 prosent i den kommersielle målgruppen, det vil si for folk mellom 20 og 49 år. TV 2s reklamekanaler hadde totalt en vekst på 3,8 prosent i den kommersielle målgruppen.

– Vår satsing på programmer med tydelig norsk avtrykk blir tatt godt imot av TV-seerne, og det er vi selvsagt glade for, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2 i meldingen.

Men ett tall bør bekymre tv-kanalene: Daglig gjennomsnittlig seing i den kommersielle målgruppen faller fra 140 minutter i november 2016, til kun 103 minutter i 2017.

Tyngre

For de andre tv-kanalene ble november en tyngre måned i den kommersielle målgruppen.

I den kommersielle målgruppen faller Discovery, med tv-kanaler som TVNorge, Max og Fem, fra 22,4 til 21,5 prosent sammenlignet med i fjor.

MTG, med kanaler som TV3 og Viasat 4, faller fra 9,5 prosent til 9,2 prosent.

NRK faller fra 28,9 prosent til 26,5 prosent.

Men i målgruppen befolkningen over 12 år er Discovery på stedet hvil sammenlignet med i fjor, mens MTG øker litt – fra 6,6 prosent i fjor til 6,9 prosent i år.

Håndball-VM

Desember er den siste måneden med de nåværende tv-målingene. Fra januar kommer Kantar TNS til å levere en ny måling, som i større grad fanger opp seing på kanalenes digitale strømmeplattformer.

– Vi har store forventninger for desember som inkluderer sesongavslutninger for flere av våre underholdningsprogrammer og selvsagt håndball-VM for kvinnene som starter til helgen. Så vet vi at vinteren kommer med skarp konkurranse fra flere hold. Men vi satser tungt, og gleder oss til ny tøff konkurranse om tv-seerne, kommenterer Trygve Rønningen.(Vilkår)

Wiedswangs julekalender: Den brune julesuksessen
Kjetil Wiedswangs julekalender: Det gir en egen følelse å drikke gløgg i snøslaps på julemarked. Vår nyeste juletradisjon ble lansert av nazistene.
01:26
Publisert: