2017 ble et godt år for Seefood tv. Selskapet hadde en omsetning på 80,9 millioner kroner, som er en økning på 0,6 prosent fra 2016.

Driftsresultatet hadde en mer betydelig fremgang, da det gikk fra 13,7 millioner kroner til 15,4 millioner, altså en økning på 12,4 prosent.

– Lettere å effektivisere

Trine Stubberud er daglig leder for selskapet. Hun sier mye av suksessen i fjor skyldes serier med flere sesonger.

– Prosjekter som går over flere sesonger kan være lettere å effektivisere, og vi hadde en del av dette i fjor, sier Stubberud.

Resultatet etter skatt ble på 11,7 millioner kroner, hvor nesten alt gikk til betaling av utbytte.

– Dette går som vanlig til aksjonærene, kan Stubberud fortelle.

Hun har selv fem prosent av aksjene i Seefoods holdingselskap. Espen Eckbo, Kristian Ødegård og Aleksander Herresthal eier 31 prosent hver gjennom sine holdingselskaper og henter dermed ut 3,6 millioner kroner hver.

Både omsetning og resultat før skatt er det høyeste i selskapets historie. Stubberud er fornøyd med det.

– 2017 ble et tilfredsstillende år, sier hun.

Hun er like nøktern i forventningene om 2018.

– Vi tar ett år av gangen og har fremdeles håp om å holde noenlunde stand i 2018.

Seefood tv ble stiftet i 2001 av Espen Eckbo og Kristian Ødegaard, med realityparodien «Nissene på låven» som første produksjon.

Lager «hits»

Senere har det kommet flere kjente serier, inkludert «Jul i Tøyengata», «På hjul med Dag Otto», «Asbjørn Brekke-show», og «Hit for hit».

Sistnevnte frontes av blant annet Jakob Schøyen Andersen, som ble først kjent i rollen som Dynamitt-Harry i «Olsenbanden jr.»-filmene.

Senere har selskapet også blitt produsent for en rekke serier av komiker Lene Kongsvik Johansen, som «Kongsvik ungdomsskole», «Kongsvik videregående», «Costa del Kongsvik», og «Kongsvikklinikken» fra i år.(Vilkår)

Skulle ikke du egentlig vært på jobb nå?
Hvilke private avtaler er det greit å gjøre i arbeidstiden?
02:28
Publisert: