Etter en grufull høst for «Skavlan» ble marerittet komplett da sesongen ble avsluttet 30. november med 183.000 seere.

Overgangen fra NRK til TV 2 var langt fra enkel, og etter seerfiaskoen ble programmet flyttet til lørdag klokken 22.30.

Det har gitt umiddelbare resultater. Sesongpremieren forrige helg hadde 322.000 seere. På lørdag økte det til 366.000 – dobbelt så mange seere som bunnpunktet i november.

– Det er veldig hyggelig at programmet har fått en så positiv utvikling. Vi har generelt en fin flyt på lørdagen med sterke tall. Det er også verdt å merke seg at «peaken» til Skavlan var rett etter klokken 23.00. Det viser at folk er med gjennom programmet, sier kommunikasjonssjef Jan-Petter Dahl i TV 2.

Programmet hadde en markedsandel på 35 prosent, og en andel på 32,7 prosent i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år.

Marianne Massaiu i mediebyrået Mediacom mener seertallene viser at TV 2 har gjort et godt grep.

– Dette beviser at TV 2 har gjort et riktig valg om å endre sendetidspunktet. «Magnus» sliter på NRK og har mistet ytterligere seere. Også «Den ultimate agent» sliter, sier hun.

«Magnus» hadde 173.000 seere på lørdag, mens «Den ultimate agent» hadde 322.000 seere. Begge programmene blir sendt på NRK.

Helgens mest sette program var «Nytt på nytt» med 972.000 seere, etterfulgt av «Mesternes mester», som hadde 942.000 seere.

Det mest sette programmet på TV 2 i helgen var «Hver gang vi møtes» med 626.000 seere. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Her svarer Dagbladets redaktør på sex-kritikken
Dagbladet ble kritisert for å ha seks saker om sex på Dagbladet.no på samme dag. I denne videoen svarer Dagbladets redaktør Alexandra Beverfjord på kritikkken.
01:42
Publisert: