I mange år var Fredrik Skavlan den ubestridte fredagskongen med nesten én million seere på NRK. Så byttet han til TV 2.

Seertallene stupte, og han var langt fra å hamle opp med sin nye konkurrent Anne Lindmo. Siste episode endte med 183.000 seere, tidenes bunnpunkt for Skavlan.

Dermed tok TV 2 grep og flyttet programmet til 22.30 lørdag kveld. Det har foreløpig gitt resultater. 322.000 seere så Ada Hegerberg gjeste Skavlan.

Samme dag som premieren snakket han ut om krisehøsten i et intervju med VG.

– Jeg har ikke hatt så mye motstand i livet så langt, særlig ikke i karrieren. Så da de verste seertallene tikket inn, sa jeg til de store barna at «dette er bra for pappas personlige utvikling». Og litt sant er det, for man lærer å sortere hva som er viktig i livet. Som at så vidt jeg vet er jeg frisk, jeg bor i Norge og ungene har det bra, sa han til avisen.

Én million så «Mesternes mester»

Det var derimot NRK som hadde helgens mest sette program. Til sammen var det 997.000 – nesten én million nordmenn – som så tidligere fotballspiller Ole Martin Årst ryke ut av «Mesternes mester». Det ga en markedsandel på 66,3 prosent.

Det populære underholdningsprogrammet «Nytt på nytt» var gjennom høsten det mest sette programmet på tv, men måtte den helgen se seg slått av sportsrealityen som går en time før på fredager.

Bård Tufte Johansens program endte opp med 918.000 tv-seere og en markedsandel på 56,2 prosent.

Ny Solskjær-rekord

«Lindmo» avsluttet fjoråret med 698.000 seere. På fredag endte fredagsdronningen opp med en liten nedgang til 680.000. Markedsandelen var på 46,9 prosent.

Sesongpremieren av «Hver gang vi møtes» endte opp med 578.000 seere, mens «God kveld Norge» hadde 443.000 seere.

– Dette er en veldig god start for TV 2 sin lørdagssatsing denne våren. «Hver gang vi møtes» og «God kveld Norge» åpner sterkt. Og vi får gode seertall på «Skavlan» som avslutter lørdagskvelden. En andel på over 32 prosent for «Skavlan» i den kommersielle målgruppen er vi svært godt fornøyde med, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

Samtidig fortsetter Solskjær-effekten for TV 2. Søndag kveld ble det satt ny Premier League på TV 2 Sumo med 105.000 unike brukere som fulgte oppgjøret mellom Tottenham og Manchester United.

DNs kommentator mener alle bør spare: Her er hennes fire spareråd
01:55
Publisert:

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.