Det var ingen tvil om hvem som var den store stjernen da TV 2 lanserte høstprogrammet sitt i Grieghallen torsdag ettermiddag. Etter en årrekke i NRK har Fredrik Skavlan meldt overgang til konkurrenten. Der skal han ikke bare være «fredagskonge». Han skal også erobre strømmemarkedet.

– Jeg tenker at det bare er å kaste seg ut i strømming. Dette må vi lære oss. Enten gir vi oss, eller så må vi klare å mestre dette, sier han til DN.

Mens konkurrentene satser fullt på sex, nakenhet og festing med realityprogrammer som «Ex on the Beach» og «Love Island», er Skavlans talkshow et av TV 2s store flaggskip denne høsten.

TV 2-direktør Olav T. Sandnes forteller at de foreløpig ikke kommer til å følge i TVNorge og TV3s fotspor.

– Vi er ikke prinsipielt mot denne sjangeren. Men i TV 2 satser vi på sjangerbredden. Det gjelder både på lineær-tv og på strømmetjenesten vår. Målet vårt er å være en allmennkringkaster og treffe brede målgrupper, sier han.

«Monstrøs botoxinjeksjon»

Foreløpig har de første episodene av TVNorges «Ex on the Beach» vært en kjempesuksess. I realityserien blir åtte single personer plassert i en luksuriøs villa for å feste og kose seg på stranden. Etter hvert dukker ekskjærestene deres opp, noe som skaper forviklinger. I motsetning til andre realityserier i samme sjanger så finnes det ingen konkurranse hvor deltagerne blir sendt hjem etter tur.

Tv-programmet retter seg mot en ung målgruppe, og første episode ble sett av 255.000 seere på tv-kanalens strømmetjeneste Dplay.

Nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery Networks, Espen Skoland, er godt fornøyd med resultatet.

– Strømmetallene på «Ex on the Beach» har blåst alle våre estimater. Serien har fungert litt som en monstrøs botoxinjeksjon for Dplay. Den har gitt både gratistjenesten og abonnementsløsningen et stort, umiddelbart løft. Det er veldig gøy. Serien treffer også en veldig attraktiv målgruppe, en målgruppe som det er veldig viktig at vi klarer å engasjere i tiden fremover, sier han til DN.

Med ingredienser som alkohol, nakenhet, sex og heftige krangler har «Ex on the beach» lokket til seg mange unge tv-tittere.
Med ingredienser som alkohol, nakenhet, sex og heftige krangler har «Ex on the beach» lokket til seg mange unge tv-tittere. (Foto: TVNorge)

Også TV3 har klart å nå unge seere med realityserien «Paradise Hotel», som har hatt gode seertall på Viaplay og Viafree. Søndag starter også «Love Island», der deltagerne samles på en øy for å finne kjærligheten.

– Forrige sesong ble totalt sett en svært god sesong for «Paradise Hotel». På Viafree hadde programmet 101.000 seere i snitt, der 68 prosent av seerne er mellom 15–39 år. At mange har sjekket ut «Ex on the Beach», betyr at det er interesse for sjangeren «ung reality», noe som også lover godt for «Love Island» – som for øvrig ikke er helt sammenlignbart med førstnevnte program, sier kommunikasjonsdirektør Line Vee Hanum i TV3- og Viaplay-eier Nordic Entertainment Group.

Fredagskvelden viktigst

Mens realityprogrammene til TV3 og TVNorge vises gratis mot noen minutter reklame på nett, satser TV 2 utelukkende på en betalingsmodell. TV 2-direktør Sandnes vil ikke tviholde på modellen, og forteller at de kommer til å eksperimentere i tiden fremover.

Sandnes mener at kanalen fortsatt har mye å gå på for å treffe unge seere. Likevel trekker han frem «Sophie Elises verden» og «Keeping up with the Kardashians» som serier som treffer bra i denne målgruppen.

– Programmet til Sophie Elise har rundt de samme strømmetallene som «Ex on the beach». Så langt i 2018 er har de ulike strømmetjenestene i Norge 145 episoder med tall over 100.000 seere. Av dem er 105 på TV 2 Sumo. Det betyr at vi er godt i gang.

– Du snakker om sjangerbredden, men hva vil de viktigste programmene for dere være denne høsten?

– Det er vanskelig å komme utenom fredagskvelden. Vi starter en fantastisk fredagskveld med «Idol» og Katarina Flatland. Vi fortsetter med Fredrik Skavlan. Hvem skulle trodd det for noen måneder siden. Til slutt avslutter vi med et nytt radarpar på «Senkveld».

– Så det er altså lineær-tv som fortsatt er viktigst for dere?

– Disse programmene kan man se helt uavhengig av fredagskvelden. De gjør det godt både på lineær-tv og på TV 2 Sumo, sier han.

Tror på talkshow

Fredrik Skavlan forteller at en viktig årsak til at han meldte overgang til TV 2, var for å satse mer på strømmetjenester.

Han mener strømmetjenestene gir større muligheter og fleksibilitet, og tror det er mulig å oppnå like stor suksess med talkshow som med reality.

– Det er drama som gjør det aller best på nett. Jeg mener vi lager drama. Vi bygger opp dramaturgi og forteller gode historier. Jeg er ikke spesielt glad i realityserier, og er glad ungene mine ikke er med på programmer som «Paradise Hotel», sier han.

– Når ungene dine står mellom å strømme deg eller reality. Hva velger de?

– Meg ser de aldri på, ler Skavlan.

«På tvers av moralen»

Tv- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat mener sex, nakenhet og alkohol har vist seg som en svært effektivt for å kapre unge seere.

– Unge mennesker liker å se på folk som går på tvers av normalen. Programmer som «Ex on the Beach» viser ekstremmennesker som gjør det de føler for, sier han.

Han tror likevel det er fullt mulig å vinne markedsandeler med andre type programmer.

– Det er ikke sikkert at man må lage ekstremreality for å treffe unge mennesker, men det har vist seg som den enkleste måten å få seere på. Likevel ser man jo den enorme suksessen til «Skam». Det er også en form for reality, men med en helt annen inngang, sier tv- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat.

Ifølge tv-sjefen er det to hovedgrunner til at unge seere er gull verdt for kanalene:

– For det første ønsker man tidlig å rekruttere seere som vil være lojale senere. Men annonsørene retter seg også spesielt mot unge mennesker. Da må kanalene lage programmer som tiltrekker seg de riktige seerne.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.