Spenningsserien «Grenseland», med premiere i november, er høstens store dramasatsing på TV 2. I serien spiller Tobias Santelmann en politimann som dekker for sin egen bror, spilt av Benjamin Helstad, i en drapsetterforskning.

Mandag er dramaserien hovedtema når rettssaken mellom det norske produksjonsselskapet Monster Scripted og Hollywood-konsernet Herrick Entertainment, som har produsert filmer med Hollywood-stjerner som Bruce Willis og Mark Wahlberg på rollelistene, starter i Oslo tingrett.

Det er satt av to dager til rettssaken.

De to tv- og filmprodusentene har saksøkt hverandre om rettighetene til distribusjon av serien utenfor nordiske og tyskspråklige land, på bakgrunn av ulike tolkninger av avtalen de har inngått.

– For første gang siden Monster Scripted ble etablert i 2001, har vi nå sett oss nødt til å ta rettslige skritt for å beskytte deler av våre rettigheter ved å stevne Herrick Entertainment. Vi ser frem til å få en rettslig avklaring i Oslo tingrett. Vi ønsker ikke å gå inn på detaljene i saken, skriver daglig leder i Monster og «Grenseland»-produsent Håkon Briseid i en epost til DN.

Blant filmene Herrick Entertainment har produsert er actionfilmen «2 Guns» med Denzel Washington og Mark Wahlberg i hovedrollene.
Blant filmene Herrick Entertainment har produsert er actionfilmen «2 Guns» med Denzel Washington og Mark Wahlberg i hovedrollene. (Foto: United International Pictures)

Herricks prosessfullmektig Rasmus Asbjørnsen fra advokatfirmaet Haavind hevder at Hollywood-selskapet har inngått en avtale med Monster som innebærer at de har fått overført rettighetene til distribusjon av «Grenseland»

– Herrick mener Monster har disponert rettighetene i strid med dette, og handlet i konflikt med Herricks posisjon, sier han.

Påstått millionsalg til Netflix

Selv om partene er ordknappe om den kommende rettssaken, kommer det frem at partene står langt fra hverandre i sluttinnleggene som er sendt Oslo tingrett.

Herrick tv mener på sin side at selskapet eier distribusjonsrettighetene til «Grenseland» gjennom tidligere avtaler.

De hevder samtidig at Monster urettmessig solgte disse rettighetene til Netflix, i en avtale verdt over 17 millioner kroner, for å få programmet i produksjon.

Advokat Asbjørnsen vil ikke dokumentere dette ytterligere overfor DN, men påstår i sitt sluttinnlegg å ha blitt informert om denne avtalen av Monster 21. september i fjor.

De skriver så at Monster i etterkant har opplyst at avtalen med Netflix ble inngått 26. januar 2017, etter at Herrick reagerte på avtalen.

Monster vil ikke kommentere hvorvidt Netflix-salget er reelt overfor DN.

Misforstått kontrakt

Monster og Herrick inngikk avtalen om utvikling av «Grenseland» for fire år siden, da Herrick investerte 600.000 kroner for blant annet manusutvikling av tv-serien.

Herrick hevder at de forpliktet seg til en total investering på fem millioner kroner, dersom det innen 10. oktober 2015 ble gitt klarsignal til å spille inn dramaserien. Det fikk den ikke.

Håkon Briseid er daglig leder i Monster Scripted og produsent for «Grenseland».
Håkon Briseid er daglig leder i Monster Scripted og produsent for «Grenseland». (Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix)

Monster mener avtalen ville opphøre dersom serien ikke fikk klarsignal før fristen, og at Herricks investeringer og rettigheter til «Grenseland» ville bli regnet som tapt.

I fjor gikk partene inn i samtaler om forlengelse av fristen, men disse samtalene førte ikke frem til annet enn en revidert avtale mellom de to.

I den hevder Herrick at de forpliktet seg til en ny investering på 200.000 kroner for en norsk reklamefilm til serien. Monster mener på sin side at reklamefilminvesteringen også gjaldt for en engelskspråklig nyinnspilling, som Herrick har rettigheter til å produsere.

– Hvorfor skulle Herrick betalt for produksjonen av en trailer til et program Monster hevder de ikke har rettigheter til? Det er kommersielt meningsløst, sier Herrick-advokaten.

– I originalavtalen blir det spesifisert at Herrick har fått distribusjonsrettighetene uten tidsbegrensning. Dette ligger til grunn for tilleggsavtalen, legger han til.

Utlandet avgjørende for norsk tv

Direktør Torbjørn Urfjell i Virke produsentforeningen, som Monster er medlem i, sier utenlandssalg er avgjørende for norske tv-serier.

– Det finnes ingen tv-serier i Norge der utenlandssalg er noe som kommer på toppen. Alle norske dramaserier er avhengige av distribusjon til utlandet for å i det hele tatt bli finansiert, sier han.

Budsjettene og kvalitetskravene til norske tv-dramaer øker fordi det skal appellere internasjonalt, sier Urfjell.

Han påpeker imidlertid at inntektene fra norske tv-kanaler og finansielle støtteordninger ikke går tilsvarende opp, og at økningen i budsjettene dermed ofte dekkes inn med inntekter fra distribusjon og salg til utlandet.

– Er inntektene fra en produksjon som «Grenseland» betydelige for produsenten?

– Åpenbart, sier Urfjell.

TV 2 ikke involvert

TV 2s pr-sjef Jan Petter Dahl skriver i en tekstmelding til DN at TV 2 ikke er part i saken.

Den forestående premieren går på kanalen til planlagt tid, forsikrer han.

– Spørsmål må derfor rettes til Monster Scripted. Dette har ikke noe å si for TV 2 sin visning av serien, skriver Dahl.(Vilkår)

Tjøme er en magnet på finanseliten. Det ble det bråk av
I sommer er forholdet mellom en arkitekt og kommunens byggesaksbehandlere blitt gransket.
01:31 Min
Publisert: